اثربخشی روش درمان با کمک سگهای دستیار اتیسم بر بهبود مهارتهای ارتباطی و رفتارهای کلیشهای کودکان با اختلالات طیف اتیسم احمد اسمعلی۱ ، زهرا رمضانی الالانی۲، چکیده هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش درمان با کمک سگهای دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم اتیستیک انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان با اختلالات طیف اتیسم شهر تهران در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بودند که به منظور دریافت درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم به مراکز این درمان (مدرسه سگ های های گروه کارsk۹) مراجعه کرده بودند. روش نمونهگیری به شیوه در دسترس بود به این صورت که تعداد نمونه ۲۰ نفر جامعه آماری مذکور انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۰ نفر) و کنترل (۱۰ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۱ ساعت و به صورت هفته ای یک جلسه درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم دریافت کردند. به منظور گردآوری داده ها در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از سیاهه مشکلات رفتاری و نیمرخ مهارت های اجتماعی اُتیسم استفاده شد. دادههای به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزارآماری spss نسخه ۲۲ تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم تأثیر معناداری بر بهبود مهارت های ارتباطی (۰۱/۰p<) و کاهش رفتارهای کلیشه ای (۰۱/۰p<) کودکان با اختلالات طیف اتیسم داشت. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج حاصل از این مطالعه نشاندهنده اثربخشی درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم بود. بنابراین برای درمان مشکلات ارتباطی و رفتارهای کلیشهای کودکان با اختلالات طیف اتیسم میتوان از این روش درمانگری استفاده کرد. واژههای کلیدی : سگهای دستیار اتیسم، مهارتهای ارتباطی، رفتارهای کلیشهای، اختلال اتیسم
استادیار، گروه روانشناسی ، دانشگاه مراغه ، مراغه ، ایران .
کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ارومیه ، ایران