[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: مقاله ::
 | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی مقاله

اثربخشی روش درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم
احمد اسمعلی۱ ، زهرا رمضانی الالانی ۲،
چکیده 
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش درمان با کمک سگ­های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم اتیستیک انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان با اختلالات طیف اتیسم شهر تهران در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بودند که به منظور دریافت درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم به مراکز این درمان (مدرسه سگ های های گروه کار sk۹) مراجعه کرده بودند. روش نمونه­گیری به شیوه در دسترس بود به این صورت که تعداد نمونه ۲۰ نفر جامعه آماری مذکور انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۰ نفر) و کنترل (۱۰ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۱ ساعت و به صورت هفته ای یک جلسه درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم دریافت کردند. به منظور گردآوری داده ها در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون از سیاهه مشکلات رفتاری و نیمرخ مهارت ‌های اجتماعی اُتیسم استفاده شد. داده­های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزارآماری spss نسخه ۲۲ تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: یافته ها نشان داد که درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم تأثیر معناداری بر بهبود مهارت های ارتباطی (۰۱/۰p<) و کاهش رفتارهای کلیشه ای (۰۱/۰p<) کودکان با اختلالات طیف اتیسم داشت. نتیجه­گیری: به طور کلی نتایج حاصل از این مطالعه نشان­دهنده اثربخشی درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم بود. بنابراین برای درمان مشکلات ارتباطی و رفتارهای کلیشه­ای کودکان با اختلالات طیف اتیسم می­توان از این روش درمانگری استفاده کرد.

واژه­های کلیدی : سگ­های دستیار اتیسم، مهارت­های ارتباطی، رفتارهای کلیشه­ای، اختلال اتیسم

  1. استادیار، گروه  روانشناسی ، دانشگاه مراغه  ، مراغه ، ایران .
  2. کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد  اسلامی ، ارومیه ، ایران
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 2150 بار   |   دفعات چاپ: 179 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645