:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 57-64 برگشت به فهرست نسخه ها
عملکرد کودکان با اختلال یادگیری در حافظه کاری: نقش دو‌زبانگی
صدیقه نصیری پور1، سیاوش طالع پسند1
1- دانشگاه سمنان
چکیده:   (2712 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی عملکرد کودکان تک‌زبانه، دوزبانه و کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در حافظه کاری صورت گرفته است. روش: طرح پژوهش از نوع علی-مقایسه‌ای است. شرکت کنندگان 60 کودک تک‌زبانه، 34 کودک مبتلا به اختلال یادگیری و 62 کودک دو‌زبانه هستند که آزمون هوش وکسلر کودکان را تکمیل کرده‌اند. داده‌ها با تحلیل واریانس تک‌متغیری تحلیل شده‌اند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که بین کودکان دوزبانه، تک‌زبانه و کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در نمره‌های حافظه کاری تفاوت معنی‌داری هست. به‌گونه‌ای که کودکان دوزبانه از کودکان تک‌زبانه و کودکان با اختلال یادگیری عملکرد بهتری در زمینه حافظه کاری دارند. نتیجه‌گیری: یادگیری زبان دوم با کارکردهای حافظه قوی‌تری همراه است.
واژه‌های کلیدی: حافظه فعال، دوزبانه‌ها، تک‌زبانه‌ها، اختلال یادگیری
متن کامل [PDF 433 kb]   (1318 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/8 | پذیرش: 1398/9/27 | انتشار: 1398/12/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها