عملکرد کودکان با اختلال یادگیری در حافظه کاری: نقش دوزبانگی
|
صدیقه نصیری پور1، سیاوش طالع پسند1 |
1- دانشگاه سمنان |
|
چکیده: (2712 مشاهده) |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی عملکرد کودکان تکزبانه، دوزبانه و کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در حافظه کاری صورت گرفته است. روش: طرح پژوهش از نوع علی-مقایسهای است. شرکت کنندگان 60 کودک تکزبانه، 34 کودک مبتلا به اختلال یادگیری و 62 کودک دوزبانه هستند که آزمون هوش وکسلر کودکان را تکمیل کردهاند. دادهها با تحلیل واریانس تکمتغیری تحلیل شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بین کودکان دوزبانه، تکزبانه و کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در نمرههای حافظه کاری تفاوت معنیداری هست. بهگونهای که کودکان دوزبانه از کودکان تکزبانه و کودکان با اختلال یادگیری عملکرد بهتری در زمینه حافظه کاری دارند. نتیجهگیری: یادگیری زبان دوم با کارکردهای حافظه قویتری همراه است. |
|
واژههای کلیدی: حافظه فعال، دوزبانهها، تکزبانهها، اختلال یادگیری |
|
متن کامل [PDF 433 kb]
(1318 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/10/8 | پذیرش: 1398/9/27 | انتشار: 1398/12/20
|
|
|
|