تأثیر بازیهای الکترونیکی جورچین بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان با نارساخوانی
|
معصومه باقرپور 1، طاهره قجر2 |
1- استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران 2- کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر گز، ایران |
|
چکیده: (3068 مشاهده) |
هدف: تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر بازیهای الکترونیکی جورچین بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان با نارساخوانی شهر گرگان صورت گرفته است. روش: این پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی در دامنه سنی 7 تا 10 سال با اختلال نارساخوانی است که به مراکز دولتی شکوفا، دنا و مراکز غیرانتفاعی حکمت و باران در شهر گرگان مراجعه کردهاند. حجم نمونه با توجه به شبه آزمایشی بودن طرح، ۴۰ نفر در نظر گرفته شده که از این تعداد 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل بهصورت تصادفی ساده جایدهی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها آزمون خواندننما (کرمی نوری، مرادی، اکبری، 138۷) است و ابزار مداخله بازی الکترونیکی جورچین تتریس است که به مدت چهار هفته و در شش جلسه 30 دقیقهای اجرا شده است. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان میدهد که بازیهای الکترونیکی جورچین بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان دختر نارساخوان شهر گرگان تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: انجام بازیهای الکترونیکی جورچین توسط دانشآموزان نارساخوان شهر گرگان تأثیر مثبتی را بر مهارتهای خواندن به ویژه مؤلفههای «نامیدن تصاویر و درک متن و خواندن کلمات» داشته است. بر این اساس میتوان از این ابزار در مداخلههای بازپروری خواندن استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: بازیهای الکترونیکی جورچین، بهبود عملکرد خواندن، اختلال یادگیری ویژه، نارساخوانی، درک متن و خواندن کلمات |
|
متن کامل [PDF 179 kb]
(1571 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/20 | پذیرش: 1398/3/27 | انتشار: 1398/9/27
|
|
|
|