[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 23-34 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی شن بازی درمانی بر مهارت های اجتماعی، اضطراب و پرخاشگری کودکان با نشانگان داون
سحر رضایی1 ، آراس رسولی 2
1- کارشناس ارشد رشته مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه،
2- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
چکیده:   (4018 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی شن بازی­درمانی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به نشانگان داون است. روش: این پژوهش از نوع نیمه­تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کودکان مبتلا به نشانگان داونِ شهر کرمانشاه در سال 1396 بود که تحت حمایت اداره بهزیستی این شهر بودند. 30 کودک مبتلا به نشانگان داون با روش نمونه­گیری در دسترس در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند.  گروه آزمایشی در 8 جلسه شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل شرکت نکردند. جهت جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه مهارت اجتماعی (ماتسون، 1983)، پرسشنامه اضطراب کودکان (اسپنس، 1999) و پرسشنامه پرخاشگری (پرخاشگری باس و پری، 1992) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس و با نرم­افزار 21-  SPSSانجام شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایش و کنترل در نمرات مهارت اجتماعی و مؤلفه­های آن شامل مهارت اجتماعی مناسب، جسارت نامناسب، تکانشی/سرکشی، اطمینان زیاد به خود، و حسادت/گوشه­گیری وجود دارد (05/0>P). همچنین، بین میانگین نمرات پرخاشگری و اضطراب دو گروه در مرحله پس­آزمون تفاوت معناداری مشاهده گردید (05/0>P). نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که در کنار سایر روش­های درمانی رفتاری می­توان از بازی­درمانی جهت افزایش مهارت اجتماعی و کاهش هیجانات منفی کودکان با نشانگان داون استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: بازی­ درمانی، مهارت اجتماعی، اضطراب، پرخاشگری، نشانگان داون
متن کامل [PDF 645 kb]   (1310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/2 | پذیرش: 1398/12/13 | انتشار: 1398/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee S, Rasouli A. The Effectiveness of Sand Play Therapy on Social Skills, Anxiety, and Aggression in Children with Down Syndrome. JOEC 2020; 19 (4) :34-23
URL: http://joec.ir/article-1-938-fa.html

رضایی سحر، رسولی آراس. اثربخشی شن بازی درمانی بر مهارت های اجتماعی، اضطراب و پرخاشگری کودکان با نشانگان داون. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :34-23

URL: http://joec.ir/article-1-938-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645