:: دوره 18، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 128-117 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه همدلی و بازشناسی هیجانی چهره بین کودکان واجد اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای
رضوان خانی1 ، سید عباس حقایق 1
1- دانشگاه آزاد نجف آباد
چکیده:   (3041 مشاهده)
هدف: اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای وجوه تشابه و تمایز زیادی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه همدلی و بازشناسی هیجانی چهره بین کودکان واجد تشخیص این دو اختلال بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع مقایسه‌ای بوده است. به شیوه نمونه‌گیری در دسترس، 400 نفر از دانش‌آموزان 7 تا 12 ساله از یازده مدرسه شهر اصفهان انتخاب شده بر اساس نقطه برش پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان (اسپرافکین، لانی و گادو، 1994) بعد از حذف پرسش‌نامه‌های فاقد ملاک تشخیص، 41 نفر واجد اختلال نافرمانی مقابله‌ای و 19 نفر واجد اختلال سلوک تشخیص داده شدند. پرسشنامه همدلی (آیونگ و همکاران، 2009) و آزمون بازشناسی هیجانی چهره (اکمن و فرایزن، 1976) بر این تعداد اجرا شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهشی حاکی از آن بود که بین بازشناسی هیجانی چهره در دو شاخص ترس و تنفر بین گروه اختلال سلوک و نافرمانی مقابله‌ای تفاوت معناداری هست (05/0P<). همدلی و سایر شاخص‌های بازشناسی هیجانی چهره در افراد با اختلال سلوک و افراد با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تفاوت معناداری را نشان نداده است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌آید که در بازشناسی ‌هیجانی برخی خُلق‌ها در چهره دیگران، تفاوت‌هایی بین افراد مبتلا به این دو اختلال وجود دارد که ممکن است در مشکلات ارتباطی این کودکان با اطرافیان خود نقش داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: اختلال سلوک، اختلال مقابله جویی-دفاعی، همدلی، بازشناسی هیجانی چهره
متن کامل [PDF 227 kb]   (6191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/22 | پذیرش: 1397/11/29 | انتشار: 1398/3/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها