[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 128-117 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه همدلی و بازشناسی هیجانی چهره بین کودکان واجد اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای
رضوان خانی1 ، سید عباس حقایق 1
1- دانشگاه آزاد نجف آباد
چکیده:   (3063 مشاهده)
هدف: اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای وجوه تشابه و تمایز زیادی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه همدلی و بازشناسی هیجانی چهره بین کودکان واجد تشخیص این دو اختلال بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع مقایسه‌ای بوده است. به شیوه نمونه‌گیری در دسترس، 400 نفر از دانش‌آموزان 7 تا 12 ساله از یازده مدرسه شهر اصفهان انتخاب شده بر اساس نقطه برش پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان (اسپرافکین، لانی و گادو، 1994) بعد از حذف پرسش‌نامه‌های فاقد ملاک تشخیص، 41 نفر واجد اختلال نافرمانی مقابله‌ای و 19 نفر واجد اختلال سلوک تشخیص داده شدند. پرسشنامه همدلی (آیونگ و همکاران، 2009) و آزمون بازشناسی هیجانی چهره (اکمن و فرایزن، 1976) بر این تعداد اجرا شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهشی حاکی از آن بود که بین بازشناسی هیجانی چهره در دو شاخص ترس و تنفر بین گروه اختلال سلوک و نافرمانی مقابله‌ای تفاوت معناداری هست (05/0P<). همدلی و سایر شاخص‌های بازشناسی هیجانی چهره در افراد با اختلال سلوک و افراد با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تفاوت معناداری را نشان نداده است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌آید که در بازشناسی ‌هیجانی برخی خُلق‌ها در چهره دیگران، تفاوت‌هایی بین افراد مبتلا به این دو اختلال وجود دارد که ممکن است در مشکلات ارتباطی این کودکان با اطرافیان خود نقش داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: اختلال سلوک، اختلال مقابله جویی-دفاعی، همدلی، بازشناسی هیجانی چهره
متن کامل [PDF 227 kb]   (6235 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/22 | پذیرش: 1397/11/29 | انتشار: 1398/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani R, Haghayegh S A. The Comparison of Empathy and Emotional Facial Recognition among Children Diagnosed with Conduct Disorder and Oppositional Defiant Disorder. JOEC 2019; 18 (4) :117-128
URL: http://joec.ir/article-1-893-fa.html

خانی رضوان، حقایق سید عباس. مقایسه همدلی و بازشناسی هیجانی چهره بین کودکان واجد اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه كودكان استثنايي. 1397; 18 (4) :117-128

URL: http://joec.ir/article-1-893-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645