طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی تفکیکی برای دانشآموزان با استعدادهای درخشان شهر اصفهان
|
مهدی ابوالقاسمی1، حسین زینلی پور2، علی اکبر شیخی2، علیرضا عصاره2 |
1- دانش آموخته دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران |
|
چکیده: (2860 مشاهده) |
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی تفکیکی برای دانشآموزان با استعدادهای درخشان شهر اصفهان انجام شده است. روش: برای طراحی الگوی برنامه درسی تفکیکی از روش تحقیق ترکیبی و برای اعتبارسنجی آن از روش دلفی استفاده شده است. جامعه این پژوهش در بخش طراحی شامل کلیه دانشآموزان با استعدادهای درخشان در مقطع متوسطه دوم و در بخش اعتباربخشی متخصصان برنامه درسی و آموزش دانشآموزان با استعدادها درخشان بودهاند. روش نمونهگیری در بخش طراحی الگو، موارد نوعی و تصادفی ساده و در بخش اعتباربخشی الگو، گلوله برفی بود. برای گردآوری دادهها در بخش طراحی الگو از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته و در بخش اعتباربخشی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی و پایایی دادهها بهوسیله بررسی اعضا، روایی محتوایی، روایی سازه و آلفای کرانباخ تائید شده است. یافتهها: نتایج بیانگر این است که دانشآموزان محتوای دلخواه را دارای شرایطی چون وجود فعالیت عملی، توجه به خلاقیت، تخصصی کردن مطالب، همراهی با علم روز جهان، وجود کتابهای تکمیلی، استدلال و منطق زیر بنایی مباحث، توجه به نوجوان و چالشهای پیش روی او و توجه به علایق و استعدادهای فردی میدانند. ویژگیهای عنصر فرایند در برنامه درسی تفکیکی نیز شامل کاربردی بودن، استفاده از مواد کمک آموزشی، یادگیری فعال، روش اختصاصی برای هر درس، بعد علمی و اخلاقی معلم است. ویژگی عنصر فرآورده نیز شامل آزمون مستمر، توجه به خلاقیت، کاربردی بودن ارزشیابی، ارزشیابی پروژهای، اصول فنی آزمونسازی و تأکید بر یادگیری عمیق است. بررسی اعتبار الگوی پیشنهاد شده مبین این است که متخصصان با حذف روش ویژه برای هر درس، اضافه کردن توجه به خلاقیت در تمام عناصر برنامه درسی، اضافه کردن حمایت از یادگیری مستقل به عنصر فرایند برنامه درسی تفکیکی، اضافه کردن ارزشیابی چندگانه و خودارزیابی به عنصر فرآورده، الگوی پیشنهاد شده را دارای اعتبار مطلوبی ارزیابی میکنند.
|
|
واژههای کلیدی: طراحی و اعتباربخشی، الگوی برنامه درسی تفکیکی، دانشآموزان با استعدادهای درخشان |
|
متن کامل [PDF 317 kb]
(998 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/3/22 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1398/9/27
|
|
|
|