مقایسه رابطه حافظه کاری و حافظه کاذب در دانشآموزان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن و دانشآموزان عادی
|
وحید طالبی طادی1 ، اصغر آقایی 1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. |
|
چکیده: (1745 مشاهده) |
هدف: حافظه و خواندن در تعامل نزدیک با یکدیگر هستند و پژوهش حاضر با هدف مقایسه رابطه حافظه کاری و حافظه کاذب در دانشآموزان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن و دانشآموزان عادی شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه دوم دارای اختلال یادگیری خواندن و دانشآموزان عادی ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1395-1396 بودند. 50 نفر از دانشآموزان پایه دوم دارای اختلال یادگیری خواندن به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانشآموزان عادی نیز پس از همتاسازی براساس ملاکهای هوش، سن و جنسیت و متناظر با محل تحصیل با گروه دانشآموزان نارساخوان انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی، 1387)، مقیاس وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون حافظه کاری کورنولدی (1995) و آزمون پارادیم درم (دیس- رودریگر- مکدرمت، 1995) بود. تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار (SPSS20) با استفاده از روشهای آمار توصیفی و از آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون z فیشر انجام شد. یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که در هر دو گروه دانشآموز رابطۀ معکوس بین حافظه کاری و حافظه کاذب وجود دارد (05/0p<). با استفاده از آزمون z، تفاوت دوضریب همبستگی معنادار بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین حافظه کاری و حافظه کاذب در این دو گروه دانشآموز وجود دارد. در اینجا پیشنهاد میشود در آموزش خواندن به کودکان با ناتوانی یادگیری به پیشنیازهای یادگیری همچون حافظهکاری توجه کنند. با توجه به وجود رابطه معکوس میان حافظه کاری و حافظه کاذب پیشنهاد میشود آموزشهایی که در زمینه حافظه کاری اعم از دیداری، شنیداری و اجرایی با استفاده از تصاویر، اعداد، کلمات و حروف به کودکان داده شود، تا زمینهای برای پیشگیری از خطا در حافظه شود. |
|
واژههای کلیدی: حافظه کاری، حافظه کاذب، اختلال یادگیری، اختلال یادگیری خواندن. |
|
متن کامل [PDF 1563 kb]
(935 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/18 | پذیرش: 1399/11/28 | انتشار: 1400/3/23
|
|
|
|