روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه در دانش آموزان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی
|
کامبیز کامکاری |
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، |
|
چکیده: (5156 مشاهده) |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی روایی تشخیصی نسخه نوین هوشآزمای تهران-استانفورد- بینه در دانشآموزان با اختلال نقصتوجه-بیشفعالی صورت گرفته است. روش: در پژوهش حاضر 123 نفر از دانشآموزان با اختلال نقصتوجه-بیشفعالی از مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران، کلینیکهای خصوصی با مجوز نظام روانشناسی یا بهزیستی و مرکز پالایش بهداشت روانی کودکان بیمارستان هاجر انتخاب شدند و ضرایب اعتبار با استفاده از روش آلفای کرانباخ، دو نیمهکردن و آزمون-بازآزمون بررسی شد و خطای اندازهگیری بهدست آمد. ابزار اندازهگیری نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه بود. همچنین، در راستای روایی تشخیصی از محور تمرکز استفاده گردید و ضریب حساسیت در زمینه تفسیر روایی تشخیصی محاسبه شد. یافتهها: یافتههای روانسنجی نشان داد که ابزار مزبور، از روایی و اعتبار مطلوبی در دانشآموزان با اختلال نقصتوجه- بیشفعالی برخوردار است. نتیجهگیری: در نتیجه میتوان مطرح نمود که از نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه میتوان بهعنوان ابزاری معتبر و روا برای غربالگری، تشخیص و شناسایی اختلال نقصتوجه-بیشفعالی استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: روایی تشخیصی، اعتبار، اختلال نقصتوجه بیشفعالی، نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه، سنجش استثنایی |
|
متن کامل [PDF 168 kb]
(4179 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/12/19 | پذیرش: 1397/6/15 | انتشار: 1397/10/5
|
|
|
|