:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 119-130 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثربخشی طرح آموزش تلفیقی فراگیر و راهبردهای ارتقای آن
رسول داودی*1 ، حسن حبیبی2
1- استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
2- دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
چکیده:   (3624 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش ‌تلفیقی فراگیر و راهبردهای ارتقای آن از دیدگاه معلمان شهر زنجان می­ باشد. روش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش جمع­ آوری داده ­ها از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل 95 دانشآموز با نیازهای ویژه در شهر زنجان می­ باشند که به صورت تلفیقی با سایر دانش‌آموزان در مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند و از بین آن­ها با استفاده از جدول مورگان تعداد 78 نفر نمونه بصورت تصادفی طبقه­ ای بر اساس نوع معلولیت انتخاب شدند و دیدگاه معلمان آن­ها نسبت به آموزش تلفیقی فراگیر مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه بود که بر اساس اهداف آموزش تلفیقی فراگیر طراحی گردید و روایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفت و پایایی کل آن نیز 90/0 بدست آمد. یافته­ ها: با تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی، یافته­ ها نشان داد که میزان تحقق اهداف آموزش تلفیقی در اهداف مختلف بالاتر از میانگین فرضی می‌باشد. متغیرهای مقطع و پایه تحصیلی و شدت و نوع معلولیت ارتباط معنی­ داری با تحقق اهداف آموزش تلفیقی نداشتند اما سه متغیر جنسیت، نگرش معلمان به آموزش تلفیقی و نقش معلم رابط، ارتباط معنی­ داری با تحقق اهداف آموزش تلفیقی داشتند که در بین آن­ها نگرش معلمان از توان پیش ­بینی نیز برخوردار بود. نتیجه­ گیری: بر طبق یافته­ ها آموزش تلفیقی اثربخش بوده و راهبردهایی چون تغییر نگرش معلمان به آموزش تلفیقی فراگیر، استفاده از معلم رابط، ارایه آموزش­های جبرانی توسط معلمان، کاهش تعداد دانش ­آموزان در کلاس درس و تجهیز مدارس با امکانات مناسب می توانند موجب ارتقای آموزش تلفیقی فراگیر گردند.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش تلفیقی، آموزش فراگیر، آموزش تلفیقی فراگیر، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
متن کامل [PDF 777 kb]   (3570 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/30 | پذیرش: 1398/10/25 | انتشار: 1398/12/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها