[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 88-77 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازسنجی آموزشی و حمایت اجتماعی مادران دارای کودکان با نشانگان داون به منظور طراحی برنامه‌ای جامع برای آموزش مادران
احمد به پژوه 1، پرستو میرزائی2 ، عباس عبدالهی2
1- استاد دانشگاه
2- دانشجوی دکتری
چکیده:   (1664 مشاهده)
هدف: طراحی برنامه‌های جامع برای آموزش خانواده‌های دارای کودکان با نشانگان داون و اجرای برنامه‌های حمایتی مناسب برای آنان، مستلزم سنجش نیازهای آموزشی و حمایتی آنان است. در پژوهش حاضر نیازهای آموزشی و اجتماعی گروهی از مادران دارای کودکان با نشانگان داون به منظور طراحی برنامه‌ای جامع برای آموزش آنان سنجش شده است. روش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی- پیمایشی و جامعۀ آماری شامل تمامی مادران دانش‌آموزان دختر با نشانگان داون شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 94-1395 در مجتمع آموزشی شهید اصلانی وابسته به ادارۀ آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بود. نمونۀ مطالعهشده شامل سی نفر از مادران دارای دختر با نشانگان داون بودند که به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ نیازسنجی محقق ساخته بود که با استفاده از پرسشنامۀ نیازسنجی به‌پژوه و محمودی (1394طراحی و بهوسیله مادران تکمیل شد. پرسشنامه شامل سه بخش بود: بخش اول اطلاعات جمعیتشناختی؛ بخش دوم سیزده سؤال تشریحی و بخش سوم بیستوهشت گویۀ چهارگزینه‌ای لیکرتی (خیلی زیاد، زیاد، کم و خیلی کم). یافته‌ها: یافته‌های بهدستآمده نشان داد که این قبیل مادران بهشدت نگران آیندۀ فرزندان خود هستند و تمایل دارند بدانند که چه خدماتی در حال و آینده برای فرزندان آنها وجود دارد. مادران بر این باور بودند که بهتر است متخصصان با آنان صادقانه رفتار کنند و آنچه مهم است که والدین درباره آیندۀ فرزندشان بدانند به آنها گفته شود. مادران درخواست کرده بودند که برنامه‌های آموزشی مناسب بهخصوص در زمینۀ آموزش مهارت‌های زندگی مستقل برای فرزندان آنها اجرا شود. نتیجه‌گیری: مادران کودکان با نشانگان داون نیاز بالایی به حمایت اجتماعی و آموزش دارند و این موضوع ضرورت طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های دانشافزایی برای اینگونه خانواده‌ها را نشان می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، حمایت اجتماعی، نشانگان داون.
متن کامل [PDF 187 kb]   (915 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/20 | پذیرش: 1399/3/8 | انتشار: 1399/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

behpajooh A, mirzaei P, abdollahi A. Educational and Social Support Need Assessment of Mothers Having Children with Down Syndrome for Developing a Comprehensive Program for Training Mothers. JOEC 2020; 20 (2) :77-88
URL: http://joec.ir/article-1-755-fa.html

به پژوه احمد، میرزائی پرستو، عبدالهی عباس. نیازسنجی آموزشی و حمایت اجتماعی مادران دارای کودکان با نشانگان داون به منظور طراحی برنامه‌ای جامع برای آموزش مادران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :77-88

URL: http://joec.ir/article-1-755-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645