هدف: طراحی برنامههای جامع برای آموزش خانوادههای دارای کودکان با نشانگان داون و اجرای برنامههای حمایتی مناسب برای آنان، مستلزم سنجش نیازهای آموزشی و حمایتی آنان است. در پژوهش حاضر نیازهای آموزشی و اجتماعی گروهی از مادران دارای کودکان با نشانگان داون به منظور طراحی برنامهای جامع برای آموزش آنان سنجش شده است. روش: پژوهشحاضربهصورتتوصیفی- پیمایشیو جامعۀآماریشاملتمامیمادراندانشآموزان دختر با نشانگان داونشاغل به تحصیل در سال تحصیلی 94-1395 درمجتمع آموزشی شهید اصلانی وابسته به ادارۀ آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بود.نمونۀمطالعهشده شاملسینفراز مادران دارایدختر با نشانگان داونبودند کهبهشیوۀنمونهگیریدردسترسانتخابشدند. ابزار پژوهش،پرسشنامۀنیازسنجیمحققساختهبودکهبااستفادهازپرسشنامۀ نیازسنجی بهپژوه و محمودی (1394)، طراحیو بهوسیلهمادرانتکمیل شد. پرسشنامه شامل سه بخش بود: بخش اول اطلاعات جمعیتشناختی؛ بخش دوم سیزده سؤال تشریحی و بخش سوم بیستوهشت گویۀ چهارگزینهای لیکرتی (خیلی زیاد، زیاد، کم و خیلی کم). یافتهها: یافتههای بهدستآمده نشان داد که این قبیل مادران بهشدت نگران آیندۀ فرزندان خود هستند و تمایل دارند بدانند که چه خدماتی در حال و آینده برای فرزندان آنها وجود دارد. مادران بر این باور بودند که بهتر است متخصصان با آنان صادقانه رفتار کنند و آنچه مهم است که والدین درباره آیندۀ فرزندشان بدانند به آنها گفته شود. مادران درخواست کرده بودند که برنامههای آموزشی مناسب بهخصوص در زمینۀ آموزش مهارتهای زندگی مستقل برای فرزندان آنها اجرا شود. نتیجهگیری:مادرانکودکانبا نشانگان داون نیازبالاییبه حمایتاجتماعیوآموزشدارندواینموضوعضرورت طراحی، برنامهریزیو اجرای برنامههای دانشافزایی برای اینگونه خانوادههارا نشان میدهد.
behpajooh A, mirzaei P, abdollahi A. Educational and Social Support Need Assessment of Mothers Having Children with Down Syndrome for Developing a Comprehensive Program for Training Mothers. JOEC 2020; 20 (2) :77-88 URL: http://joec.ir/article-1-755-fa.html
به پژوه احمد، میرزائی پرستو، عبدالهی عباس. نیازسنجی آموزشی و حمایت اجتماعی مادران دارای کودکان با نشانگان داون به منظور طراحی برنامهای جامع برای آموزش مادران. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :77-88