[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 24-13 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تصویر بدنی و خودپنداره در پیش‌بینی اختلالات روان‌شناختی دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا
اکبر عطادخت1، عیسی جعفری2، میثم حیاتی3، حمید کمرزرین4، صدیقه مهری1
1- دانشگاه محقق اردبیلی
2- دانشگاه پیام نور
3- دانشگاه پیام نور
4- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (3888 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف بررسی نقش تصویر بدنی و خودپنداره در پیش‌بینی اختلالات روان‌شناختی دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا انجام شد. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع علّی مقایسه‌ای بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا بود که در 6 ماهه دوم سال 92 در مدارس راهنمایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. تعداد 100 نفر (50 نابینا و 50 ناشنوا) از این دانش‌آموزان به‌صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و در محل مدرسه به پرسش‌نامه‌های تصویر بدنی، خودپنداره و افسردگی، اضطراب و استرس (دی‌ای‌اس‌اس-21) پاسخ دادند. نتایج با استفاده از ابزارهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه نابینایان و ناشنوایان از لحاظ متغیرهایی مانند مؤلفه‌های سلامت روان یعنی افسردگی، اضطراب و استرس و همچنین تصویر بدنی و خودپنداره تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0≥P) و افسردگی، اضطراب و استرس نابینایان بیشتر از ناشنوایان بود (05/0≥P). همچنین نتایج نشان داد که مدل پیش‌بینی اختلالات روان‌شناختی از روی متغیرهای تصویر بدنی و خودپنداره در دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا معنی‌دار بود (01/0≥p) و 33/0 از کل واریانس اختلالات روان‌شناختی دانش‌آموزان نابینا و 45/0 از کل واریانس اختلالات روان‌شناختی دانش‌آموزان ناشنوا به وسیله متغیرهای تصویر بدنی و خودپنداره تبیین شد. نتیجه‌گیری: این مطالعه تلویحاتی را برای استفاده از مداخلات مبتنی بر تصویر بدنی و خودپنداره در جهت ارتقای سلامت روانی نابینایان و ناشنوایان به دنبال دارد.
 

 
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: تصویر بدنی، خودپنداره، اختلالات روان‌شناختی، نابینا، ناشنوا
متن کامل [PDF 219 kb]   (2582 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/8/16 | پذیرش: 1396/8/16 | انتشار: 1396/8/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Body Image and Self-Concept in Predicting Psychological Disorders among Blind and Deaf Students. JOEC 2017; 17 (2) :13-24
URL: http://joec.ir/article-1-750-fa.html

عطادخت اکبر، جعفری عیسی، حیاتی میثم، کمرزرین حمید، مهری صدیقه. نقش تصویر بدنی و خودپنداره در پیش‌بینی اختلالات روان‌شناختی دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا . فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :13-24

URL: http://joec.ir/article-1-750-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645