اثربخشی نرم افزار شناختی کاپیتان لاگ بر ادارک دیداری–فضایی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری
|
نسترن رویتوند غیاثوند1 ، مجتبی امیری مجد 2 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر |
|
چکیده: (3974 مشاهده) |
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ بر ادارک دیداری–فضایی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری بود. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بود که در سال 1395 به مراکز آموزشی و توانبخشی دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری (دولتی و غیردولتی) شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین آنها به روش در دسترس 24 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 12 نفره (کنترل و آزمایش) قرار گرفتند سپس گروه آزمایش در طی دوازده جلسه تحت آموزش نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پیش و پس از مداخله، از آزمون هوشی تهران-استنفورد بینه برای اندازهگیری ادراک دیداری فضایی استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها: دادههای پژوهش از طریق آزمونهای تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که تأثیر اجرای نرم افزار شناختی کاپیتان لاگ بر ادراک دیداری-فضایی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری 1/81 درصد (01/0>p)، بر ادراک دیداری-فضایی کلامی 8/59 درصد (01/0>p) و بر حافظه ادراک دیداری-فضایی غیرکلامی 7/36 درصد (01/0>p) بوده است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به مزایای نرمافزار کاپیتان لاگ بر ادراک دیداری-فضایی دانشآموزان پیشنهاد میشود که استفاده از این نرم افزار به معلمان دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری آموزش داده شود.
|
|
واژههای کلیدی: نرم افزار شناختی، ادارک دیداری–فضایی، ناتوانیهای یادگیری، کاپیتان لاگ |
|
متن کامل [PDF 250 kb]
(3806 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/8/16 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1398/3/28
|
|
|
|