اثربخشی آموزش ذهنآگاهی گروهی بر بهزیستی روانشناختی، تنظیم هیجان و تابآوری مادران کودکان کمتوان ذهنی مقطع دبستان شهر اصفهان
|
زیبا صادقی1، زهره لطیفی2، سارا آقابابایی3 |
1- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد 2- گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور اصفهان 3- دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاه اصفهان |
|
چکیده: (3452 مشاهده) |
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی گروهی بر بهزیستی روانشناختی ، تنظیم هیجان و تابآوری مادران کودکان کمتوان ذهنی شهر اصفهان انجام شد. روش: این پژوهش دارای رویکردی کاربردی با روش پیشآزمون-پسآزمون بود. 60 نفر از مادران کودکان کمتوان ذهنی به طور تصادفی انتخاب و به سه گروه آزمایش، کنترل و خنثی (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند و گروه آزمایش مداخله آموزش ذهنآگاهی را دریافت نمودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای تابآوری، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی روانشناختی بود. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس بیانگر این بود که آموزش ذهنآگاهی بر کلیه ابعاد بهزیستی روانشناختی ، تنظیم هیجان و تابآوری مادران کودکان کمتوان ذهنی از لحاظ آماری معنیدار است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که آموزش گروهی ذهنآگاهی بر بهزیستی روان شناختی، تنظیم هیجان و تابآوری مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی تأثیر داشته و میتوان از این شیوه برای کمک به بهداشت و سلامت روانی والدین استفاده نمود. |
|
واژههای کلیدی: ذهن آگاهی، بهزیستی روان شناختی، تنظیم هیجان، تاب آوری، مادران کودکان کم توان ذهنی |
|
متن کامل [PDF 252 kb]
(1445 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/5/15 | پذیرش: 1397/8/9 | انتشار: 1397/12/11
|
|
|
|