:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 76-65 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد پذیری تئوری پاس (PASS) در پیش‌بینی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه
مریم صمدی1 ، امیر قمرانی 1، سالار فرامرزی1
1- روان‌شناسی- آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3449 مشاهده)
هدف:کودکان با اختلال یادگیری ریاضی نه تنها با مشکلات خاص در زمینه یادگیری ریاضیات روبه‌رو هستند، بلکه اکثریت آنها در فرایندهای شناختی دچار نقایص جدی می‌باشند. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربردپذیری تئوری پاس (PASS) در پیش‌بینی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه در شهر اصفهان انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود نمونه مورد استفاده در پژوهش 36 دانش آموز با اختلال یادگیری ریاضی بودند که به صورت نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از ماتریس‌های پیشرونده ریون، آزمون ایران کی مت، آزمون محقق ساخته ریاضی، سیستم ارزیابی شناختی- ویرایش دوم (ناگلیری، داس و گلدشتاین، 2014) بود. داده‌ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که کودکان با اختلال یادگیری ریاضی، دارای عملکرد مرتبط با کارکرد ناقص در برنامه‌ریزی، توجه، پردازش همزمان و متوالی هستند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که عملکرد ریاضی دانش‌آموزان بر فرایندهای شناختی پاس متکی است و فرایندهای شناختی PASS می‌تواند متخصصان را در امر تشخیص کودکان در معرض خطر اختلال یادگیری ریاضی یاری رساند.
واژه‌های کلیدی: ختلال یادگیری ویژه، تئوری پاس، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 254 kb]   (1764 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/25 | پذیرش: 1397/3/24 | انتشار: 1397/11/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها