عوامل محتوایی توسعۀ حرفهای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کمتوان ذهنی شهر تهران
|
حسن جعفری1، محمود ابوالقاسمی1، محمد قهرمانی1، اباصلت خراسانی1، مسلم قبادیان2 |
1- دانشگاه شهید بهشتی 2- دانشگاه فرهنگیان |
|
چکیده: (3100 مشاهده) |
هدف: تحقیق حاضر با هدف «شناسایی عوامل محتوایی توسعۀ حرفهای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کمتوان ذهنی» انجام شد. روش: روش پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی، جامعۀ آماری شامل کلیه خبرگان آموزش و پرورش و علوم تربیتی بود. نمونۀ آماری برابر 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. در بخش کمی، جامعۀ آماری کلیۀ معلمان ابتدایی گروه کمتوان ذهنی شهر تهران به تعداد 347 نفر بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی، با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. یافتهها: نتایج حاصل از یافتهها نشان داد که محتوای توسعۀ حرفهای معلمان شامل 10 عامل (مولفه) است که عبارت بودند از: نگرش معلمان، دانش تخصصی موضوعی، تنوع فراگیران و نیازهای ویژه آنان، طراحی راهبردهای آموزشی، شیوههای ارزشیابی، محیطهای یادگیری و الگوهای تدریس، مشارکت و تشریک مساعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای گروهی و انفرادی و آموزش شهروندی و شخصیتی. نتیجهگیری: در مجموع عوامل محتوایی، حدود 95 درصد تغییرات توسعه حرفهای معلمان را تبیین نمودند. در بین این عوامل، عامل محیطهای یادگیری بیشترین بار عاملی(90/0) و عامل شیوههای ارزشیابی، کمترین بار عاملی(81/0) را به خود اختصاص داد. |
|
واژههای کلیدی: عوامل محتوایی، توسعۀ حرفهای معلمان، مدارس استثنایی، دانشآموزان کمتوان ذهنی |
|
متن کامل [PDF 258 kb]
(2540 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/26 | پذیرش: 1397/3/9 | انتشار: 1397/5/4
|
|
|
|