:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 104-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی نمایش عروسکی بر اختلالات رفتاری دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
عزت اله قدم پور1، محمدعلی سپهوندی2، زینب بیرانوند1
1- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان
2- گروه روان شناسی دانشگاه لرستان
چکیده:   (2949 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی نمایش عروسکی بر اختلالات رفتاری دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر پایه اول ابتدایی شهرخرم‌آباد بود. روش: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و طرح به کار رفته در این پژوهش طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر پایه اول مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 94-1393 در شهر خرم‌آباد بود که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده (مرحله‌ای)، ابتدا از دو ناحیه آموزش و پرورش شهر خرم‌آباد، ناحیه یک به‌طور تصادفی انتخاب شد و از بین دانش‌آموزان پایه اول مدارس استثنایی ناحیه مذکور، نمونه مورد نظر به صورت تصادفی انتخاب و در قالب گروه‌های آزمایش و گواه منتسب شد (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه). گروه آزمایش به مدت 12 جلسه سی دقیقه‌ای تحت اجرای نمایش عروسکی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (فرم معلم) بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اجرای نمایش عروسکی بر کاهش اختلالات رفتاری دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر در سطح (002/0>P) و در خرده‌مؤلفه‌های پرخاشگری-بیش‌فعالی در سطح (001/0>P)، اضطراب-افسردگی در سطح (003/0>P)، ناسازگاری اجتماعی در سطح (001/0>P)، رفتارهای ضداجتماعی در سطح (001/0>P) و اختلال نارسایی توجه در سطح (001/0>P) تأثیر معنی‌داری دارد. نتیجه‌گیری: از مطالعه حاضر این گونه نتیجه‌گیری می‌شود که اجرای نمایش عروسکی در کاهش اختلالات رفتاری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر تأثیر معنی‌داری داشته است.
واژه‌های کلیدی: نمایش عروسکی، اختلالات رفتاری، کم توان ذهنی آموزش پذیر
متن کامل [PDF 283 kb]   (1694 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/27 | پذیرش: 1397/7/15 | انتشار: 1397/12/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها