:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 100-87 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی اجتماعی با بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مهارت‌های اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان با اختلالات رفتار ایذایی
سپیده شیشه فر1 ، فائزه عطاریان 2، حمید کارگربرزی3 ، سپیده درویش نارنج بن4 ، هادی محمدلو5
1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشگاه آزاد واحد اراک
3- دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات سیرجان
4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
5- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (5206 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی اجتماعی با بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مهارت‌های اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات رفتار ایذایی شهر کرج انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پایه اول و دوم ابتدایی مناطق 1، 2 و 3 شهر کرج در سال 1395 بودند. 46 کودک به شیوه نمونه‌گیری تصادفی و در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه آزمایش (دو گروه) و کنترل (یک گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش اول، 10 جلسه 30 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های شناختی اجتماعی و گروه آزمایش دوم، نیز 10 جلسه 30 دقیقه‌ای تحت آموزش بازی درمانی شناختی رفتاری قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان و مقیاس مهارت‌های اجتماعی و مقیاس مقبولیت اجتماعی بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که دو گروه از نظر شدت تأثیر دو مداخله تفاوت معناداری باهم ندارند، ولی هر دو مداخله مهارت‌های شناختی اجتماعی و بازی درمانی شناختی- رفتاری، موجب تحول مهارت‌های اجتماعی و مقبولیت اجتماعی در دو گروه آزمایش شد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش مهارت‌های شناختی اجتماعی و بازی درمانی شناختی اجتماعی هر دو در تحول مهارت‌های اجتماعی و مقبولیت اجتماعی کودکان با اختلالات رفتاری مؤثر هستند و می‌توان از آنها در مداخلات بالینی استفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های شناختی اجتماعی، بازی درمانی شناختی رفتاری، مقبولیت اجتماعی، اختلالات رفتار ایذایی
متن کامل [PDF 254 kb]   (2866 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/23 | پذیرش: 1396/3/8 | انتشار: 1396/12/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها