هدف: این پژوهش در راستای بررسی تابآوری شغلی معلمان مدارس استثنائی، بر اساس سبک مقابلهای و نقش واسطهای باورهای مذهبی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمام معلمان مدارس استثنائی استان مازندران بود. از بین آنان، 200 معلم مدارس استثنائی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش، پرسشنامۀ تابآوری شغلی معلمان آموزش ویژه (سوتومایور، 2012)، پرسشنامۀ مقابله با موقعیت استرسزا (اندلر و پارکر، 1990)، و پرسشنامۀ دینداری نسخۀ ۱۵ (هوبر و هوبر، ۲۰۱۲) استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد سبک مقابلهای مسئلهمدار بهصورت مثبت و سبک مقابلهای هیجانی بهصورت منفی، بر تابآوری شغلی معلمان مؤثر بوده است و بین باور مذهبی و تابآوری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، تمام ابعاد باور مذهبی با سبک مقابلهای (مسئلهمدار) رابطۀ مثبت و معنادار داشته است. براساس یافتهها، باورهای مذهبی توانسته است نقش واسطهای بین سبک مقابلهای و تابآوری ایفا کند. نتیجهگیری: با آموزش سبک مناسب مقابلهای به معلمان، میتوان تابآوری شغلی آنان را افزایش داد که این امر منجر به بهبود کیفیت تدریس و بالطّبع افزایش توانایی دانشآموزان می شود.