:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 73-84 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای توجه در دانش‌آموزان اختلال یادگیری نارساخوانی چپ دست و راست دست
دکتر احمد علی‌پور* ، فهیمه امینی
استاد دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (454 مشاهده)


هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای توجه دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری نارساخوانی است. روش: طرح پژوهشی حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر و پسر دچار اختلال یادگیری نارساخوانی کلاس‌های دوم تا پنجم ابتدایی است که در سال تحصیلی 1392-1393 در مدارس اختلال یادگیری استان مرکزی مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 60 دانش‌آموز انتخاب و در 4 گروه، آزمایش (چپ دست و راست دست) و کنترل (چپ دست و راست دست) به روش تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک، نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای، نرم‌افزار آزمون استروپ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار، آزمون خواندن و نارساخوانی و پرسش‌نامه دست برتری چاپمن بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل، هردو گروه چپ دست و راست دست پس از اجرای نرم‌افزار توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌ای در هر دو گروه آزمایش، زیرمقیاس‌های کارکردهای توجه در آزمون استروپ، به‌طور معنی‌داری بهبود یافت. همچنین نتایج نشان داد که مداخله اثربخشی نرم‌افزار توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای سبب بهبود بیشتر کارکردهای توجه در دانش‌آموزان اختلال یادگیری نارساخوانی چپ دست نسبت به راست دست شد. نتیجه‌گیری: از توان‌بخشی شناختی یارانه‌ای می‌توان جهت بهبود کارکردهای توجه در دانش‌آموزان نارساخوان استفاده کرد و انعطاف‌پذیری شناختی در افراد چپ دست بیشتر از افراد راست‌دست است.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای توجه، آزمون خواندن و نارساخوانی، آزمون استروپ، توان‌بخشی شناختی
متن کامل [PDF 218 kb]   (247 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶


XML   English Abstract   Print



دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها