:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 87-96 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقدماتی اثربخشی مدل تحولی تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط بر بهبود زبان دریافتی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
سعید قاسمی، سیدامیر امین یزدی*، علی مشهدی
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (856 مشاهده)


 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدل تحولی تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط بر بهبود زبان دریافتی در کودکان اختلالات دارای طیف اتیسم انجام شده است. روش: پژوهش حاضر کاربردی و شبه‌آزمایشی است که با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون یک‌گروهی اجرا شد. جامعه مورد مطالعه تمامی کودکان 3-8 سال دارای اختلالات طیف اتیسم بود که در سال 1395به کلینیک رهگشا در شهر اصفهان مراجعه کردند. از این جامعه شش نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس با توجه به ملاک‌های ورود و ملاک‌های خروج انتخاب شدند. مداخله طی حداقل 26 جلسه 45 دقیقه‌ای، هفته‌ای دو بار برگزار شد. در این پژوهش از مقیاس درجه‌بندی اتیسم کودکی، آزمون سنجش رشد نیوشا به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. پس از اتمام جلسات درمانی، طی جلسه‌ای جداگانه پس‌آزمون انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t همبسته استفاده شد. یافته‌ها. نتایج بیانگر آن بود که درمان بر اساس مدل تحولی تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط به‌طور کلی منجر به افزایش معنادار (05/0P ) مهارت زبان دریافتی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم شده است. نتیجه‌گیری: درنتیجه این پژوهش می‌توان گفت مدل تحولی تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط می‌تواند اثراتی مثبت بر زبان دریافتی در میان کودکان دارای اختلال طیف اتیسم داشته باشد.
 

واژه‌های کلیدی: مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط، مهارت زبان دریافتی، اختلالات طیف اتیسم
متن کامل [PDF 189 kb]   (317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۴


XML   English Abstract   Print



دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها