:: دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 146-137 برگشت به فهرست نسخه ها
• مقایسه تأثیر روش‌های تحلیل رفتار کاربردی (ABA) پاسخ محور(PRT) و تلفیقی بر افزایش خزانه‌ واژگان کودکان با اختلال طیف اتیسم چهار تا شش ساله
کامبیز پوشنه1، سمیرا آبشناسان1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده:   (4330 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به مقایسه تأثیر روش­های تحلیل رفتار کاربردی، پاسخ محور و تلفیقی (تحلیل رفتار کاربردی و پاسخ محور با یکدیگر) بر افزایش خزانه واژگان کودکان با اختلال طیف اتیسم 4 تا 6 ساله پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون پس‌آزمون گسترش یافته است. تعداد 30 کودک (13 دختر و 17 پسر) 4 تا 6 ساله از دو مرکز آموزشی اتیسم به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله­ای انتخاب و پس از همتاسازی و به شیوه کاملاً تصادفی در سه گروه تحلیل رفتار کاربردی، پاسخ محور و تلفیقی قرار گرفتند. به منظور ارزیابی و همگن سازی آزمودنی­ها از مقیاس تشخیص اتیسم گیلیام (گارز) و نیز بررسی خزانه واژگان از یک سیاهه ارزیابی واژگان محقق ساخته استفاده شد. همه گروه‌ها طی 16 جلسه ‌(8 هفته 2 جلسه­ای و هر جلسه 90 دقیقه) تحت برنامه مداخله­ خاص خود قرار گرفتند. یافته­ها: تحلیل داده­ها بدست امده با استفاده از آزمون کروسکال والیس ( 60/8=x2 ) نشان داد که میانگین واژگان آزمودنی­ها در گروه تلفیقی به گونه معناداری از دو گروه تحلیل رفتار کاربردی و پاسخ محور بیشتر بوده است. نتیجه­گیری: یافته­های به­ دست آمده نشان داد که روش تلفیقی نسبت به دو روش تحلیل رفتار کاربردی و پاسخ محور به تنهایی به افزایش بیشتر خزانه واژگان کودکان با اختلال طیف اتیسم چهار تا شش ساله منجر می‌شود.
 

 

واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اتیسم، تحلیل رفتار کاربردی، درمان پاسخ محور، خزانه واژگان
متن کامل [PDF 193 kb]   (3967 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/17 | پذیرش: 1396/4/26 | انتشار: 1396/6/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها