• مقایسه تأثیر روشهای تحلیل رفتار کاربردی (ABA) پاسخ محور(PRT) و تلفیقی بر افزایش خزانه واژگان کودکان با اختلال طیف اتیسم چهار تا شش ساله
|
کامبیز پوشنه1، سمیرا آبشناسان1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی |
|
چکیده: (4330 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر به مقایسه تأثیر روشهای تحلیل رفتار کاربردی، پاسخ محور و تلفیقی (تحلیل رفتار کاربردی و پاسخ محور با یکدیگر) بر افزایش خزانه واژگان کودکان با اختلال طیف اتیسم 4 تا 6 ساله پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون– پسآزمون گسترش یافته است. تعداد 30 کودک (13 دختر و 17 پسر) 4 تا 6 ساله از دو مرکز آموزشی اتیسم به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب و پس از همتاسازی و به شیوه کاملاً تصادفی در سه گروه تحلیل رفتار کاربردی، پاسخ محور و تلفیقی قرار گرفتند. به منظور ارزیابی و همگن سازی آزمودنیها از مقیاس تشخیص اتیسم گیلیام (گارز) و نیز بررسی خزانه واژگان از یک سیاهه ارزیابی واژگان محقق ساخته استفاده شد. همه گروهها طی 16 جلسه (8 هفته 2 جلسهای و هر جلسه 90 دقیقه) تحت برنامه مداخله خاص خود قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادهها بدست امده با استفاده از آزمون کروسکال والیس ( 60/8=x2 ) نشان داد که میانگین واژگان آزمودنیها در گروه تلفیقی به گونه معناداری از دو گروه تحلیل رفتار کاربردی و پاسخ محور بیشتر بوده است. نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده نشان داد که روش تلفیقی نسبت به دو روش تحلیل رفتار کاربردی و پاسخ محور به تنهایی به افزایش بیشتر خزانه واژگان کودکان با اختلال طیف اتیسم چهار تا شش ساله منجر میشود.
|
|
واژههای کلیدی: اختلال طیف اتیسم، تحلیل رفتار کاربردی، درمان پاسخ محور، خزانه واژگان |
|
متن کامل [PDF 193 kb]
(3967 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/11/17 | پذیرش: 1396/4/26 | انتشار: 1396/6/1
|
|
|
|