هدف: پژوهشحاضر به مقایسه تأثیر روشهای تحلیل رفتار کاربردی، پاسخ محور و تلفیقی (تحلیل رفتار کاربردی و پاسخ محور با یکدیگر) بر افزایش خزانه واژگانکودکان با اختلال طیف اتیسم 4 تا 6 ساله پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون– پسآزمون گسترش یافته است. تعداد 30 کودک (13 دختر و 17 پسر) 4 تا 6 ساله از دو مرکز آموزشی اتیسم به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب و پس از همتاسازی و به شیوه کاملاً تصادفی در سه گروه تحلیل رفتار کاربردی، پاسخ محور و تلفیقی قرار گرفتند. به منظور ارزیابی و همگن سازی آزمودنیها از مقیاس تشخیص اتیسم گیلیام (گارز) و نیز بررسی خزانه واژگان از یک سیاهه ارزیابی واژگان محقق ساخته استفاده شد. همه گروهها طی 16 جلسه (8 هفته 2 جلسهای و هر جلسه 90 دقیقه) تحت برنامه مداخله خاص خود قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادهها بدست امده با استفاده از آزمون کروسکال والیس ( 60/8=x2 ) نشان داد که میانگین واژگان آزمودنیها در گروه تلفیقی به گونه معناداری از دو گروه تحلیلرفتار کاربردی و پاسخ محور بیشتر بوده است. نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده نشان داد که روش تلفیقی نسبت به دو روش تحلیل رفتار کاربردی و پاسخ محور به تنهایی به افزایش بیشتر خزانه واژگان کودکان با اختلال طیف اتیسم چهار تا شش ساله منجر میشود.
The Effect of Integrated Applied Behavior Analysis (ABA) & Pivotal response treatment (PRT) Method on Vocabulary Development of Children with Autism Ages 4 to 6. JOEC 2017; 17 (1) :137-146 URL: http://joec.ir/article-1-562-fa.html
پوشنه کامبیز، آبشناسان سمیرا. • مقایسه تأثیر روشهای تحلیل رفتار کاربردی (ABA) پاسخ محور(PRT) و تلفیقی بر افزایش خزانه واژگان کودکان با اختلال طیف اتیسم چهار تا شش ساله. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :137-146