:: دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 96-83 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ خلاقیت حرکتی در کودکان تیزهوش، با کودکان با اختلال یادگیری و کودکان عادی
منا لاری لواسانی 1، ژانت هاشمی آذر1 ، شهلا پزشک1
1- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4673 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی تفاوت خلاقیت حرکتی در کودکان تیزهوش، اختلال یادگیری و عادی انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی علّی- مقایسه‌ای است. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ دانش‌آموزان دختر پایۀ اول تا سوم دبستان شهر تهران است. با روش نمونه‌گیری هدفمند 24 دانش‌آموز عادی و 23 دانش‌آموز تیزهوش با اجرای آزمون وکسلر از مدارس و 27 دانش‌آموز با اختلال یادگیری با مراجعه به مراکز اختلال یادگیری انتخاب شدند. سپس آزمون خلاقیت در حرکت و عمل تورنس اجرا شد. یافته‌ها: نتایج آماری نشان داد که بین سه گروه کودکان تیزهوش، با اختلال یادگیری و عادی در شاخص خلاقیت حرکتی تفاوت وجود دارد و میانگین خلاقیت حرکتی کودکان با اختلال یادگیری به‌طور معناداری از کودکان عادی و تیزهوش پایین‌تر است و نتایج با سطح اطمینان 95% نشان داد که مقیاس‌های سیالی و تخیل در کودکان با اختلال یادگیری به‌طور معناداری از کودکان تیزهوش و عادی پایین‌تر است، ولی در مقیاس ابتکار در بین سه گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق و عملکرد بهتر گروه تیزهوش و عادی در آزمون خلاقیت حرکتی، به منظور تسریع در شناخت به موقع کودکان با اختلال یادگیری می‌توان از این آزمون استفاده کرد.  
 
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، خلاقیت حرکتی، تیزهوش، اختلال یادگیری
متن کامل [PDF 242 kb]   (2951 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/30 | پذیرش: 1395/11/24 | انتشار: 1396/5/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها