:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 110-101 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر دو شیوه تمرین منتخب بر تبحر حرکتی و رشد اجتماعی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
کلثوم علی پور1، مریم رحیمیان مشهدی1، پریسا حجازی دینان1، مریم عبدالشاهی1
1- گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)
چکیده:   (3426 مشاهده)
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر برنامه حرکتی اسپارک و بازی­های بومی‌محلی بر تبحر حرکتی و رشد اجتماعی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که برای انجام آن از روش تحقیق نیمه تجربی بهره گرفته شده است. بدین منظور از بین 1288 دانش­آموز ابتدایی دختر و پسر شهرستان پیرانشهر، 36 کودک (7 تا 10 ساله) مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از سیاهه اختلال هماهنگی رشدی ویژه والدین، سیاهه مشاهده حرکتی مخصوص آموزگاران غربال شدند و بطور تصادفی به سه گروه12 نفره تقسیم شدند. گروه­های آزمایشی به مدت 4 هفته و هر هفته 4 جلسه به اجرای برنامه­های تمرینی (برنامه تمرینی اسپارک و بازی­های بومی‌محلی) پرداختند. ابزار مورد استفاده آزمون تبحر حرکتی برونینکس-اوزرتسکی، آزمون وکسلر و پرسشنامه رشد اجتماعی واینلند بود. آزمون تی همبسته و تحلیل واریانس یک­طرفه جهت تحلیل داده­ها استفاده گردید. یافته­ها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین پیش­آزمون و پس­آزمون در گروه­های تمرین اسپارک و بازی بومی‌محلی وجود داشت. همچنین نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که اجرای گروه­ تمرین اسپارک و گروه بازی­های بومی‌محلی در آزمون تبحر حرکتی و رشد اجتماعی تفاوت معناداری با گروه کنترل داشت. بطوریکه برنامه حرکتی اسپارک تاثیر بیشتری بر بهبود تبحر حرکتی و بازی­های بومی‌محلی تاثیر بیشتری بر بهبود رشد اجتماعی این کودکان داشت. نتیجه­گیری:  این یافته­ها پیشنهاد می­نماید که از برنامه تمرینی اسپارک و بازی­های بومی‌محلی جهت بهبود تبحر حرکتی و رشد اجتماعی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی استفاده گردد.
واژه‌های کلیدی: برنامه حرکتی اسپارک، بازی های بومی محلی، تبحر حرکتی، رشد اجتماعی، اختلال هماهنگی رشدی
متن کامل [PDF 202 kb]   (1050 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/23 | پذیرش: 1398/6/11 | انتشار: 1398/7/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها