:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 48-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه و آموزش آگاهی واج‌شناختی بر بهبود عملکرد بعد شنیداری حافظه کاری کودکان نارساخوان
لیلا بیات مختاری 1، علیرضا آقایوسفی1 ، حسین زارع1 ، وحید نجاتی2
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (4277 مشاهده)
هدف: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه روی بعد شنیداری/کلامی حافظه کاری در ناحیه قشر پیش‌پیشانی خلفی جانبی انجام شد. روش: طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون/پس‌آزمون با گروه پلاسیبو و انتساب تصادفی بود. نمونه پژوهش شامل 20 دانش‌آموز پسر نارساخوان 8 تا 10 ساله بود که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند. دو نوع تحریک آندی و ساختگی با شدت جریان 5/1 میلی‌آمپر به مدت 20 دقیقه و 15 دقیقه آموزش آگاهی واج‌شناختی در مورد 20 نفر شرکت‌کننده طی 10 جلسه ارائه گردید. شرکت‌کنندگان قبل و بعد از تحریک با تکلیف ان‌بک‌، مورد سنجش قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تحریک آندی تأثیر معناداری در بهبود عملکرد فرد در بعد شنیداری/کلامی حافظه کاری نسبت به گروه تحریک ساختگی دارد. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که تحریک آندی سبب افزایش عملکرد فرد در تکلیف مربوط به حافظه کاری شنیداری و بهبود آن شده است.
واژه‌های کلیدی: تحریک مستقیم الکتریکی مغز از روی جمجمه، قشر پیش‌پیشانی خلفی جانبی، حافظه کاری، تکلیف ان‌بک
متن کامل [PDF 246 kb]   (3472 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/22 | پذیرش: 1396/10/13 | انتشار: 1396/12/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها