مقایسه توانایی شنیداری کودکان بینا نابینا در شناسایی و تجسم ویژگیهای شناختی - عاطفی آموزگاران، از روی صدای آنها
|
پرویز شریفی درآمدی |
دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (3898 مشاهده) |
تحقیق حاضر مقایسه توانایی شنوایی کودکان بینا و نابینا از لحن صدای اشخاص (آموزگاران) و تجسم ویژگیهای شناختی-عاطفی آنان را مورد بررسی قرار داده است. نمونههای تحقیق 50 نفر از دانشآموزان پسر در سن 11 تا 12 سال در پایه پنجم ابتدایی سال 80-1379 (25 نفر نابینایان آموزشگاه ابابصیر اصفهان و 25 نفر نابینا از مدارس همجوار) بودهاند. برای جمعآوری اطلاعات در مراحل مختلف از پرسشنامه شانزده عاملی شخصیت کتل برای بزرگسالان، پرسشنامه خود ساخته مبتنی بر عوامل شانزدهگانه شخصیتی کتل و نوار ضبط صوت و نوار ویدیویی استفاده شده است. آزمودنیها، پس از گزینش تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم و بر اساس ویژگیهای سنی، وضعیت اقتصادی – اجتماعی، پایه تحصیلی و معدل درسی همتراز شدند. در وهله اول صدا و تصویر 10 معلم به طور جداگانه در حین گفتن املاء از یک متن معین ضبط شد و سپس توسط پرسشنامه 16 عاملی شخصیت کتل، عوامل شخصیتی آنها استخراج گردید. بدین ترتیب از میان آنها، 6 معلم که نمرات آنان در برخی از عوامل شخصیتی (عاطفی) بالاتر و پایینتر از میانگین بود، در نظر گرفته شدند. در وهله دوم یک بار تمام آزمودنیهای نابینا و بینا در معرض شنیدن لحن صدا و یک بار دیگر به منظور کنترل تصاویر ذهنی، فقط آزمودنیهای بینا در معرض دیدن تصویر صاحبان صوت قرار گرفتند. دادههای به دست آمده توسط آزمونهای همبستگی پیرسن، تحلیل واریانس یکطرفه توکی و تحلیل و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه قرار گرفتهاند و یافتهها نشان میدهند که توانایی شنوایی کودکان بینا و نابینا از لحن صدای اشخاص و تجسم ویژگیهای شناختی-عاطفی آنان متفاوت است. کودکان بینا و نابینا در تصویر ذهنی- شنیداری، تابع یک الگوی واحد نیستند. بدین معنا که کودکان نابینا نسبت به کودکان بینا خود به خود از حس شنوایی قوییتر و کودکان بینا از حس بینایی بهره میجویند و این تأثیر بیشتر متوجه عوامل عاطفی شخصیت همچون A (گرمی)، E (تسلط)، F(سرزندگی)، I(حساسیت)، L(خوشبینی)، H(جسارت)، O(اعتماد به خود)، Q4(تنش) بوده است. |
|
واژههای کلیدی: توانایی شنوایی، لحن صدا، تصویر ذهنی، ویژگیهای شناختی - عاطفی، نابینا، بینایی |
|
متن کامل [PDF 545 kb]
(829 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/9/1 | پذیرش: 1380/9/1 | انتشار: 1380/9/30
|
|
|
|