:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 56-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش بر نگهداری ذهنی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر: حوزه تقریبی رشد
غلامرضا خوی‌نژاد 1، علیرضا رجایی1
1- دانشگاه آزاد
چکیده:   (3863 مشاهده)
مطالعه حاضر، تأثیر آموزش بر نگهداری ذهنی در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر را بررسی نموده است. این موضوع با مفهوم حوزه تقریبی رشد که توسط روان‌شناسان مشهور روسی ویگوتسکی مطرح گردید، مرتبط است. در این پژوهش ضمن بحث در مورد مفاهیم اساسی در نظریه ویگوتسکی و تحقیقات موجود درباره حوزه تقریبی رشد، فرضیه‌های مربوط به تأثیر آموزش بر نگهداری ذهنی حجم مایعات و وزن در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر، مورد آزمون قرار گرفتند. آزمودنی‌ها در این پژوهش مشتمل بر 30 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی بودند که به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پس از انجام پیش‌آزمون در هر دو گروه، گروه آزمایش تحت آموزش 10 روزه در مورد نگهداری ذهنی مایعات و وزن قرار گرفت و سپس گروهها در پس آزمون مقایسه شدند. نتایج حاکی از تأثیر معنی‌دار آموزش بر نگهداری ذهنی حجم مایعات و وزن در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر بود.
واژه‌های کلیدی: نگهداری ذهنی مایعات، نگهداری ذهنی وزن، کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر، حوزه تقریبی رشد
متن کامل [PDF 460 kb]   (1040 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/3/1 | پذیرش: 1381/3/1 | انتشار: 1381/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها