عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمشنوای تلفیقی
|
اصغر مینایی 1، علی اکبر ویسمه2 ، سعید حسنزاده1 |
1- پژوهشکده کودکان استثنایی 2- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی |
|
چکیده: (3981 مشاهده) |
در تحقیق حاضر تلاش به عمل آمد تا به این سؤال پاسخ داده شود که چه عامل یا عواملی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمشنوای تلفیقی تأثیر میگذارد. برای پاسخگویی به این سؤال و سایر سؤالهای فرعی تحقیق، از بین کلیه دانشآموزان کمشنوای شهر تهران که در سال تحصیلی 80-79 در مقطع ابتدایی مدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند، با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 231 دانشآموز (98 دختر و 133 پسر) به همراه والدین و معلمانشان انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمعآوری دادهها، از 4 پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از طریق معدل کل سال تحصیلی اندازهگیری گردید. دادههای گردآمده با استفاده از روش آماری رگرسیون چندمتغیری به شیوه گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که از بین 13 متغیری که که وارد معادله رگرسیون شدند، 8 متغیر تأثیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی این دسته از دانشآموزان دارند و روی هم رفته 70 درصد از واریانس کل متغیر ملاک را تبیین میکنند. این 8 متغیر به ترتیب اهمیت عبارتند از: وسایل کمک شنیداری، سابقه تدریس معلم، خدمات توانبخشی، میزان افت شنوایی، سن ابتلا به کمشنوایی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده، نگرش معلم و رضایت شغلی معلم.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش تلفیقی، آموزش فراگیر، یکپارچهسازی، دانشآموز کمشنوا، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 357 kb]
(862 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/6/1 | پذیرش: 1381/6/1 | انتشار: 1381/6/30
|
|
|
|