تاثیر روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانشآموزان نارساخوان پایه پنجم منطقه جوین سبزوار
|
اسماعیل بیابانگرد 1، ابولقاسم شکیبا1 |
1- دانشگاه علامه طباطبائی |
|
چکیده: (3729 مشاهده) |
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانشآموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار انجام شد. در این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار تشکیل میداد. از این جامعه 32 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 16 نفری تقسیم شدند، که یک گروه به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر کنترل را تشکیل میداد. در اردیبهشت ماه 1381 در گروه آزمایش روش آموزش دوجانبه به کار بسته شد و گروه کنترل با روش آموزشی معلم (روش معمولی یا سنتی) آموزش میدید. سپس پس آزمون درک مطلب و رشد اجتماعی از هر دو گروه به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمونهای ریورسال، درک مطلب شماره 1 و 2 و مقیاس بلوغ اجتماعی واینلند بود. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری t مستقل به منظور مقایسه اختلاف میانگینهای پیش آزمون و پس آزمون هر دو گروه استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که دانشآموزان نارساخوانی که با روش آموزش دوجانبه آموزش دیده بودند، درک مطلب و رشد اجتماعی بالاتری نسبت به دانشآموزان نارساخوانی که از روش معمولی معلم استفاده کرده بودند، از خود نشان دادند. |
|
واژههای کلیدی: آموزش دوجانبه، درک مطلب خواندن، رشد اجتماعی، نارساخوانی |
|
متن کامل [PDF 228 kb]
(853 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/6/1 | پذیرش: 1381/6/1 | انتشار: 1381/6/30
|
|
|
|