:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 160-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانش‌آموزان نارساخوان پایه پنجم منطقه جوین سبزوار
اسماعیل بیابانگرد 1، ابولقاسم شکیبا1
1- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (3729 مشاهده)
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی روش آموزش دوجانبه بر درک مطلب خواندن و رشد اجتماعی دانش‌آموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار انجام شد. در این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان نارساخوان پایه پنجم ابتدایی منطقه جوین سبزوار تشکیل می‌داد. از این جامعه 32 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 16  نفری تقسیم شدند، که یک گروه به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر کنترل را تشکیل می‌داد. در اردیبهشت ماه 1381 در گروه آزمایش روش آموزش دوجانبه به کار بسته شد و گروه کنترل با روش آموزشی معلم (روش معمولی یا سنتی) آموزش می‌دید. سپس پس آزمون درک مطلب و رشد اجتماعی از هر دو گروه به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون‌های ریورسال، درک مطلب شماره 1 و 2 و مقیاس بلوغ اجتماعی واینلند بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری t مستقل به منظور مقایسه اختلاف میانگین‌های پیش آزمون و پس آزمون هر دو گروه استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که دانش‌آموزان نارساخوانی که با روش آموزش دوجانبه آموزش دیده بودند، درک مطلب و رشد اجتماعی بالاتری نسبت به دانش‌آموزان نارساخوانی که از روش معمولی معلم استفاده کرده بودند، از خود نشان دادند.
واژه‌های کلیدی: آموزش دوجانبه، درک مطلب خواندن، رشد اجتماعی، نارساخوانی
متن کامل [PDF 228 kb]   (853 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/6/1 | پذیرش: 1381/6/1 | انتشار: 1381/6/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها