آموزش و پرورش تطبیقی کودکان دارای اختلالات رفتاری
|
حسین زارع 1، تورج هاشمی2 |
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- دانشگاه تبریز |
|
چکیده: (4212 مشاهده) |
طیف وسیعی از کودکان استثنایی، کودکان دارای اختلالات رفتاری هستند. اینها کودکانیاند که به دلیل آشفتگیهای هیجانی، دچار تضاد میشوند. در نتیجه نیاز به آموزش ویژه دارند. صرفنظر از علل مختلف اختلالات رفتاری، با توجه به پیامدهایی که در خانواده، مدرسه و جامعه دارد، متخصصان و متولیان امور آموزشی درصدد ابداع و اعمال روشهای مختلف آموزشی و درمانی آن برآمدند. روشهای آموزشی و درمانی کودکان دارای اختلالات رفتاری دامنهای از دارودرمانی، رفتار درمانی شناختی و ... را شامل میشود. در این مقاله طرح روشهایی مدنظر است که بیشتر بعد آموزشی و تربیتی دارد. در بین روشهای تربیتی مختلف، روشهایی همچون آموزش والدین، ایفای نقش، حل مسئله (مسئله گشایی) و آموزش مهارتهای اجتماعی بیشتر مدنظر است. در این مقاله سعی شد برخی از این روشها به صورت واقعی و میدانی تشریح گردد. هدف دیگر مقاله حاضر، توصیف نحوه به کارگیری روشهای آموزشی کودکان دارای اختلالات رفتاری در کشورهای مختلف است. با توجه به محدودیتهای موجود، سعی گردید این مهم در برخی از کشورها بررسی گردد. در بحث تطبیق روشها، مهمترین پژوهشهایی که در داخل صورت گرفته، مطرح شد. در پایان به بحث و بررسی روشهای مختلف باتوجه به الگوهای نظری گوناگون و دورنمای آینده آن از دو بعد موضوع و روش شناختی اشاره گردید. |
|
واژههای کلیدی: اختلالات رفتاری، روشهای آموزشی، آموزش و پرورش تطبیقی |
|
متن کامل [PDF 626 kb]
(959 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/6/1 | پذیرش: 1381/6/1 | انتشار: 1381/6/30
|
|
|
|