:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 110-97 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کنش‌‌های اجرایی حافظه کاری دیداری- فضایی، آزمون برج لندن و خطا‌های محاسباتی در کودکان مبتلا به اختلال حساب نارسایی تحولی و کودکان بهنجار
هادی تقی زاده1، امان الله سلطانی2، حمدالله منظری2، زهرا زین الدینی میمند1
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد مشهد
چکیده:   (7874 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش در گام نخست مقایسه کنش‌‌های اجرایی حافظه کاری دیداری- فضایی، توانایی برنامه‌ریزی و سازمان دهی، در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال حساب- نارسایی تحولی و عادی بود. روش: روش این پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای بود جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان پسر دوم تا پنجم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 96- 95 تشکیل دادند. از این جامعه دو گروه 16 نفری به عنوان نمونه به روش سهمیه ای در دسترساز بین دانش‌آموزان مشغول به تحصیل ناحیه 2 مشهد انتخاب شدند. گروه اول شامل 16 دانش‌آموز حساب- نارسا بر اساس فهرست وارسی تشخیصی اختلال ریاضی- IV DSM، تست هوش ریون رنگی کودکان و مصاحبه بالینی ، برگزیده شدند . گروه دوم شامل 16 دانش‌آموز بهنجار از همان کلاس‌ها انتخاب شدند. سپس خطای محاسبه از طریق آزمون استاندارد شده حساب شلو (دارای سه مؤلفه فهم عدد، تولید عدد و محاسبه عدد) و کنش‌های اجرایی با آزمون‌های حافظه کاری دیداری- فضایی بلوک‌های تپنده کورسی و برج لندن سنجیده شدند. نتایج حاصل با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل آزمون‌های تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد.یافته‌‌ها: نتایج نشان داد که توانایی حافظه کاری دیداری- فضایی کودکان مبتلا به حساب- نارسایی تحولی به طور معناداری کمتر از کودکان بهنجار بود. در مورد کنش‌های برنامه‌ریزی و سازمان دهی تفاوت معناداری پیدا نشد. رابطه بین برخی مؤلفه‌‌های کنش اجرایی برنامه‌ریزی و سازمان دهی با نمره درصد خطا معنادار بود. همچنین از سه مؤلفه آزمون حساب، فهم عدد و تولید عدد در دو گروه تفاوت معناداری با هم داشتند. نتیجه‌گیری: به طور کلی کنش‌های اجرایی در مفهوم جدید حساب- نارسایی تحولی به میزان اختلال ریاضیات مؤثر نیستند. همچنین کنش اجرایی حافظه کاری دیداری- فضایی به عنوان عامل تأثیر گذار در این اختلال محسوب می‌شود و بهبود کلی این کنش در رفع خطا‌ها مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: اختلال حساب نارسایی تحولی، کنش‌‌های اجرایی، حافظه کاری دیداری-فضایی، برج لندن.
متن کامل [PDF 257 kb]   (4582 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/28 | پذیرش: 1396/2/25 | انتشار: 1396/8/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها