هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی تقلید حرکتی غیرگفتاری بر طول گفتار کودکان 8-16 ساله دارای اختلالات طیف اتیسم صورت گرفت. روش: جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم رده سنی 8-16 ساله شهرستان میاندوآب تشکیل دادند که از بین آنها 30 کودک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. در این پژوهش از مقیاس درجهبندی کودکان دارای اتیسم (CIRS)، بسته تقلید حرکتی غیرگفتاری و بسته تصاویر داستانهای کوتاه استفاده شد. از روش اندازهگیری مکرر نیز برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که تقلید حرکتی غیرگفتاری در سطح 01/0 P≤در افزایش طول گفتار کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم مؤثر است. نتیجهگیری: با توجه به مزایای تقلید حرکتی غیرگفتاری در درمان کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم پیشنهاد میشود این روش درمانی در کنار روشهای مرسوم در زمینه اتیسم به والدین و معلمان کودکان اتیسم آموزش داده شود.
salehi M, issazadegan A, michaeli F. The Effectiveness of Non-Verbal Motor Imitation on Length of Utterance in 8-16-Year-Old Children with Autism Spectrum Disorders. JOEC 2017; 17 (2) :5-12 URL: http://joec.ir/article-1-489-fa.html
صالحی حیدر آباد مجتبی، عیسی زادگان علی، میکائیلی منیع فرزانه. اثربخشی تقلید حرکتی غیرگفتاری بر طول گفتار کودکان 8-16 ساله دارای اختلالات طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :5-12