میزان شیوع حساب نارسایی در دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهر تهران
|
مژگان رمضانی |
پژوهشکده کودکان استثنایی |
|
چکیده: (3660 مشاهده) |
این تحقیق به منظور بررسی شیوع اختلال ویژه اکتساب (حساب نارسایی) در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 80-79 انجام شد. گروه نمونه 4341 دانشآموز (21625 پسر و 2179 دختر) پایههای چهارم و پنجم بودند که از پنج موقعیت جغرافیایی شمال غرب (منطقه 5)، مرکز (مناطق 11 و 12)، شرق (منطقه 14)، جنوب غرب (منطقه 17)، جنوب (مناطق 16 و 19) به روش خوشهای انتخاب شدند، از هریک از مناطق 4 آموزشگاه دخترانه و 4 آموزشگاه پسرانه به طور تصادفی انتخاب شدند. با اجرای فهرست وارسی تشخیصی 112 نفر از دانشآموزان شناسایی شدند. با توجه به ماهیت ناتوانیهای خاص یادگیری و به منظور حذف دانشآموزانی که بهره هوشی آنها زیرمیانگین بود، مقیاس هوش ویسک – آر (هنجار شیراز) و به منظور تعیین سطح کارکرد آزمودنیها در درس ریاضی، آزمون پیشرفت تحصیلی ایران – کیمت بکار بسته شد و بر همین مبنا تعداد 71 دانشآموز شناسایی شدند. نتایج براساس فرمول پیشنهادی کرک نشان داد که: شیوع حساب نارسایی در میان دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم مدارس ابتدایی به ترتیب 47/1% و 77/1% است. شیوع حساب نارسایی با ملحوظ کردن نتایج آزمونهای هوشی و پیشرفت تحصیلی ریاضی 63/1% است. شیوع حساب نارسایی در دانشآموزان پایه پنجم و در دانشآموزان دختر بیشتر است |
|
واژههای کلیدی: شیوع، حساب نارسایی، اختلالات یادگیری |
|
متن کامل [PDF 477 kb]
(843 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/1/1 | پذیرش: 1381/1/1 | انتشار: 1381/9/30
|
|
|
|