:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 306-287 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان شیوع حساب نارسایی در دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهر تهران
مژگان رمضانی
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (3660 مشاهده)
این تحقیق به منظور بررسی شیوع اختلال ویژه اکتساب (حساب نارسایی) در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 80-79 انجام شد. گروه نمونه 4341 دانش‌آموز (21625 پسر و 2179 دختر) پایه‌های چهارم و پنجم بودند که از پنج موقعیت جغرافیایی شمال غرب (منطقه 5)، مرکز (مناطق 11 و 12)، شرق (منطقه 14)، جنوب غرب (منطقه 17)، جنوب (مناطق 16 و 19) به روش خوشه‌ای انتخاب شدند، از هریک از مناطق 4 آموزشگاه دخترانه و 4 آموزشگاه پسرانه به طور تصادفی انتخاب شدند. با اجرای فهرست وارسی تشخیصی 112 نفر از دانش‌آموزان شناسایی شدند. با توجه به ماهیت ناتوانی‌های خاص یادگیری و به منظور حذف دانش‌آموزانی که بهره هوشی آنها زیرمیانگین بود، مقیاس هوش ویسک آر (هنجار شیراز) و به منظور تعیین سطح کارکرد آزمودنی‌ها در درس ریاضی، آزمون  پیشرفت تحصیلی ایران کی‌مت بکار بسته شد و بر همین مبنا تعداد 71 دانش‌آموز شناسایی شدند. نتایج براساس فرمول پیشنهادی کرک نشان داد که: شیوع حساب نارسایی در میان دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم مدارس ابتدایی به ترتیب 47/1% و 77/1% است. شیوع حساب نارسایی با ملحوظ کردن نتایج آزمون‌های هوشی و پیشرفت تحصیلی ریاضی 63/1% است. شیوع حساب نارسایی در دانش‌آموزان پایه پنجم و در دانش‌آموزان دختر بیشتر است
واژه‌های کلیدی: شیوع، حساب نارسایی، اختلالات یادگیری
متن کامل [PDF 477 kb]   (843 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/1/1 | پذیرش: 1381/1/1 | انتشار: 1381/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها