:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 286-267 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مداخله‌های شناختی بر پردازش خودکار و تلاش‌بر دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
علی شهرامی*1 ، رضا متقیان1
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4604 مشاهده)
به منظور بررسی اثر مداخله‌های شاختی در پردازش خودکار و تلاش‌بر دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر با استفاده از آزمون اثر استروپ تعدیل شده به عنوان تکلیف تمرینی و آزمون شمارشی که شاخص اندازه‌گیری دو نوع پردازش خودکار و تلاش‌بر بود، تغییرات پردازش در دو گروه هشت نفره از دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه‌های دوم و سوم در یک آموزشگاه ویژه بررسی شد. این دو گروه براساس زمانی که در آزمون شمارش در پردازش‌های خودکار و تلاش‌بر به دست آورده بودند، به صورت گروهی همتا شدند. نتایج آزمون شمارش به عنوان پیش‌آزمون میزان پردازش خودکار و تلاش بر هر دو گروه در نظر گرفته شد. پس از آن گروه آزمایشی 28 جلسه با آزمون اثر استروپ تعدیل شده تمرین نمود و سپس در هر دو گروه آزمون شمارش به عنوان پس آزمون اجرا شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که تمرین با آزمون استروپ تعدیل شده باعث افزایش سرعت پردازش خودکار و تلاش‌بر می‌شود، اما این افزایش سرعت به تکلیف شمارش تعمیم نیافت. البته ضریب منحنی رگرسیون نشان دهنده پیش‌بینی پذیری سرعت پردازش خودکار و تلاش‌بر در اثر تمرین در تکلیف شمارش است.
 
واژه‌های کلیدی: مداخله شناختی، پردازش خودکار، پردازش تلاش‌بر، دانش‌آموز کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 439 kb]   (1055 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/1/1 | پذیرش: 1381/1/1 | انتشار: 1381/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها