:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1381 1381 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 422-399 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ظرفیت عملیاتی با تحول اخلاقی در کودکان کم‌توان ذهنی خفیف
بتول اخوی‌راد
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها
چکیده:   (3416 مشاهده)
تحقیق حاضر با هدف تبیین ویژگی‌های کودکان کم‌توان ذهنی خفیف، متغیرهای ظرفیت عملیاتی و قضاوت اخلاقی را مطالعه کرده است. برای این پژوهش، 60 کودک کم‌توان ذهنی خفیف (30 دختر و 30 پسر) پایه سوم ابتدایی از مناطق آموزش و پرورش شمال تهران با روش نمونه‌برداری نظام‌دار انتخاب شدند. آنان با روش بالینی و استفاده از آزمون‌های عملیاتی (کمیت ماده، درون گنجی طبقات و دیدگاهها) و داستان‌های قضاوت اخلاقی (دروغ، خسارت مادی و دزدی) مورد سنجش قرار گرفتند. داده‌های کمّی با استفاده از مشخصه‌های آمار توصیفی، مقایسه تفاوت میانگین‌های دوجنس و تعیین ضریب همبستگی پیرسون مورد پردازش و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده مشخص می‌سازد که این کودکان سن تقویمی بالایی برای دستیابی به مفاهیم مورد سنجش ابزارهای اندازه‌گیری در مقایسه با کودکان عادی در پژوهش‌های قبلی دارند. میزان موفقیت این کودکان با افزایش سن تقویمی کاهش یافته است. آنان در کسب این مفاهیم تأخیر دارند. تأخیرها و توقف‌ها برای این کودکان، نارسایی در ظرفیت عملیاتی و تعادل ناتمام و تزلزل در این دوره به همراه آورده است. تعداد اندکی از کودکان به طرازهای عملیات عینی این کیفیت تحول رسیده‌اند. این کیفیت تحول نمایانگر گسستگی و جدایی میان این ابعاد در رفتار نیست، زیرا میان ظرفیت عملیاتی با تحول اخلاقی ارتباط ضعیفی مشاهده شد که بیانگر آن است که دو بعد مذکور به موازات هم رشد می‌یابند. علاوه بر این در میان دختران و پسران این گروه تفاوت چندانی دیده نشد.
واژه‌های کلیدی: کم‌توان ذهنی، ظرفیت عملیاتی، تحول اخلاقی
متن کامل [PDF 501 kb]   (840 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/6/10 | پذیرش: 1381/11/30 | انتشار: 1381/12/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1381 1381 ) برگشت به فهرست نسخه ها