:: دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 29-40 برگشت به فهرست نسخه ها
درک استعاره بصری و کلامی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری
فاطمه کارگر* ، امیر قمرانی، احمد یار محمدیان، محسن هادی طحان
روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (582 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه درک استعاره بصری و کلامی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری انجام شد. روش: این پژوهش با روش علّی- مقایسه‌ای انجام گرفته است. نمونه پژوهش شامل 20 دانش‌آموز با و بدون ناتوانی یادگیری شهر قم بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارت بود از تکلیف استعاری سه‌گانه ام‌تی‌تی، استعاره کلامی و آزمون هوش ریون. داده‌های به‌دست آمده با روش تحلیل آماری واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که در درک استعاره کلامی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0/05 P). اما این تفاوت در زمینه درک استعاره بصری معنادار نبود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها مشخص می‌شود که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری در درک استعاره بصری تقریباً مشابه کودکان عادی عمل می‌کنند که این امر می‌تواند ناشی از اثر برتری تصویر باشد، اما در درک استعاره کلامی به‌علت پایین بودن دانش معنایی ضعف دارند.

واژه‌های کلیدی: استعاره بصری، استعاره کلامی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 202 kb]   (249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۱


XML   English Abstract   Print



دوره 17، شماره 3 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها