پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی و عملی بودن فرم کوتاه آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز-اومان برای کودکان 7-5/2 سال)-7SON-R 2 (روی یک گروه از کودکان تهران با حجم 125 نفر (66 پسر و 59 دختر) که با روش نمونهبرداری تصادفی چند مرحلهای از بین کودکان مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی انتخاب شدند، اجرا گردید. برای تحلیل سؤالات از مدل کلاسیک آزمون و مدل 2 و 3 پارامتری مبتنی بر نظریه سوال- پاسخ (IRT) استفاده گردید. اعتبار خرده آزمونها (موزاییکها، طبقهبندیها، موقعیتها و الگوها) با استفاده از فرمول λ2 و اعتبار مقیاسهای عملی و استدلال و کل آزمون از طریق فرمول آلفای طبقهای برآورد گردید. ضریب اعتبار خرده آزمونها برای کل گروه به ترتیب 72/0، 71/0، 67/0و75/0 و ضریب اعتبار مقیاس عملی، استدلال و کل آزمون نیز به ترتیب 81/0 ،76/0 و 84/0 است. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت. از جمله این تحلیلها میتوان به همبستگی درونی خرده آزمونها، همبستگی سوال - نمره کل، همبستگی خرده آزمونها با مقیاسها و کل آزمون، تمایزگذاری سنی و قدرت تمایزگذاری اشاره کرد. بطور کلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمون مورد بحث از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و با اطمینان میتوان از آن، جهت سنجش هوش کلی کودکان 7-5/2 سال استفاده کرد. با این حال، قبل از استانداردسازی و هنجاریابی آن در مقیاس وسیع باید برخی از تصاویر سؤالات A ،14،13،12،10،9، 8، و 15 خرده آزمون طبقهبندیها با تصاویری که برای کودکان ایرانی آشنا هستند، جایگزین گردند. علاوه بر این ترتیب سوالات نیز باید بر اساس دشواری آنها اصلاح گردد.