هدف :این پژوهش به بررسی کارآمدی رواننمایشگری بر مهارتهای اجتماعی و عزت نفس کودکان نارساخوان در دبستانهای منطقه 1 آموزش و پرورش شهرستان اردبیل پرداخته است. روش: نمونه پژوهش 31 نفر از دانشآموزان دختر و پسر 13 ساله نارساخوان درپایه پنجم ابتدایی مدارس دولتی در سال تحصیلی 85-1384 بودند که پس از دو مرحله نمونهگیری، به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای و اجرای مصاحبه با معلم، والدین و کودک و با استفاده از فرم مخصوص بررسی وضعیت کودک از لحاظ خواندن انتخاب شدند (16 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). در مرحله بعدی پیشآزمون از دو گروه با استفاده از آزمون مهارتهای اجتماعی استفنز (SBA) و آزمون عزت نفس کوپراسمیت (SEI) گرفته شد. سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسه گروهی تحت درمان رواننمایشگری قرار گرفتند و در پایان مجدداً پسآزمون بر روی دو گروه انجام گرفت. یافتهها: تحلیل و مقایسه اطلاعات بهدست آمده از تفاضل پیش آزمون - پس آزمون نشان داد که اجرای رواننمایشگری مهارتهای اجتماعی و عزت نفس دانشآموزان را افزایش میدهد. همچنین تحلیل زیرمقیاسهای آزمون مهارتهای اجتماعی نتایج مطالعه نشان داد که اجرای رواننمایشگری بر مهارتهای میانفردی و رفتارهای مربوط به کار که از ابعاد آزمون مهارتهای اجتماعی هستند ، اثر معنادار دارد، اما در رابطه با اثر رواننمایشگری بر رفتارهای مربوط به خود و رفتارهای مربوط به محیط، نتیجه معناداری بهدست نیامد. نتیجهگیری: برای افزایش مهارتهای اجتماعی و عزت نفس دانشآموزان نارسا خوان میتوان از فنون رواننمایشگری استفاده کرد.