:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 622-603 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر قصه‌درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری
مجید یوسفی لویه 1، آذر متین1
1- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (3705 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصه‌درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری است. روش: در چهارچوب طرح آزمایشی، 20 نفر از دانش آموزان پایه چهارم (10 دختر و 10 پسر) با مشکلات یادگیری در دو گروه آزمایش و کنترل شرکت داده شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. برای اندازه‌گیری راهبردهای رویارویی از سیاهه راهبردهای رویارویی کودکان (CCSC) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 30 دقیقه‌ای طی 4 هفته تحت قصه‌درمانی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که قصه‌درمانی موجب بهبود راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری می‌شود. نتیجه‌گیری: مقایسه انواع رویه‌های قصه‌درمانی در حیطه‌های متفاوت روان‌درمانی کودکان می‌تواند موضوعی چالش‌انگیز برای پژوهشگران باشد.

واژه‌های کلیدی: قصه درمانی، راهبردهای رویارویی، مشکلات یادگیری
متن کامل [PDF 191 kb]   (2241 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/1/23 | پذیرش: 1385/5/7 | انتشار: 1385/6/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها