:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 734-713 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی نرم افزار آموزشی «حساب ‌یار» بر یادگیری ریاضیات دانش‌آموزان حساب نارسا
ما‌ه‌نیا یاوری 1، فریدون یاریاری2 ، حسن رستگارپور2
1- دانشگاه تربیت معلم
2- دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده:   (3841 مشاهده)

هدف: بررسی تأثیر نرم افزار کمک آموزشی رایانه‌ای طراحی شده (حساب یار) برای آموزش  شمارش، جمع و تفریق دانش‌آموزان با نارسایی یادگیری خاص در حساب بوده است. روش: با بهره‌گیری از روش شبه آزمایشی،  تعداد 20 دانش‌آموز7-8  ساله دچار این اختلال از بین جامعه آماری این دانش‌آموزان در شهر تهران پس از انتخاب و همتاسازی به‌صورت تصادفی در طرح  پیش‌آزمون – پس آزمون به دو گروه آزمایش و کنترل، تقسیم شدند .  ابزار جمع‌آوری اطلاعات برای متغیر یادگیری (شمارش، جمع و تفریق) آزمون ایران کی مت (محمد اسماعیل وهومن، 1381) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (t دو گروه مستقل و وابسته) استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد  که به‌کارگیری نرم افزارکمک آموزشی طراحی شده در یادگیری شمارش، جمع و تفریق، در دانش‌آموزان دچار اختلال ویژه در یادگیری ریاضیات تأثیر مثبت دارد. بنابراین به نظر می‌رسد این نرم‌افزار  برای این گروه از دانش‌آموزان مناسب ‌باشد.  نتیجه گیری: با استفاده از نرم افزار کمک آموزشی رایانه‌ای می‌توان شمارش، جمع و تفریق را به دانش‌آموزان دچار اختلال ریاضی، آموزش داد.

واژه‌های کلیدی: : آموزش حساب، اختلال ناتوانی یادگیری خاص در حساب، نرم‌افزار حساب یار
متن کامل [PDF 252 kb]   (1575 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/5/8 | پذیرش: 1385/8/29 | انتشار: 1385/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها