:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 870-855 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر ورزش صبحگاهی بر کاهش پرخاشگری کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر
ستاره شجاعی1 ، قربان همتی علمدارلو 1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (4121 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر برای بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی در کاهش پرخاشگری کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر انجام شده است. روش: به منظور انتخاب نمونه‌های مورد مطالعه یک آموزشگاه به شیوه در دسترس انتخاب و دانش‌آموزان آن با استفاده از آزمون پرخاشگری زاهدی‌فر مورد غربال‌گری قرار گرفتند. بدین‌وسیله 14 دانش‌آموز کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر پرخاشگر 17-9 ساله انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پژوهش به نتیجه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که اجرای برنامه ورزش صبحگاهی به طور معنا‌داری پرخاشگری آزمودنیها را کاهش داده است و بعد از یک ماه پیگیری نیز آشکار شد که نتایج به دست آمده پایدار مانده‌اند. نتیجه‌گیری: ورزش صبحگاهی در مدارس کودکان کم‌توان‌‌ذهنی، پرخاشگری آنها را کاهش می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: ورزش صبحگاهی، پرخاشگری، کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر.
متن کامل [PDF 141 kb]   (2464 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/7/16 | پذیرش: 1385/10/19 | انتشار: 1385/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها