1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- پژوهشکده کودکان استثنایی 3- دانشگاه تهران
چکیده: (3941 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط دستنویسی با حس حرکت در دانشآموزان کم توانذهنی است. روش: 126 کمتوانذهنی آموزشپذیر (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال که در سال تحصیلی 85-1384 در پایههای اول تا پنجم در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، دراین پژوهش شرکت کردند برای همه دانشآموزان چک لیست دستنویسی محقق ساخته و نیز آزمون حس حرکت اجرا شد. یافتهها: آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد بین دستنویسی با حس حرکت رابطه مثبت معنیدار وجود دارد (305/0 =r و 001/0>p). همچنین حس حرکت با سرعت دستنویسی رابطه منفی معنیدار دارد (202/0- =r و 024/0>p). حس حرکت با نحوه به دست گرفتن قلم، فشار وارد بر قلم و فشار وارد بر کاغذ رابطه معنیدار ندارد نتیجهگیری: وجود ارتباط بین حس حرکت با دستنویسی و سرعت دستنویسی و نیز بعضی مقولههای دستنویسی مانند اندازه کلی نوشته نشان میدهد که به منظور بهبود خوانایی و سرعت دستنویسی دانشآموزان کم توانذهنی باید برنامههای درمانی در زمینه بهبود حس حرکت طراحی شود.