:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 112-97 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط دست‌نویسی با حس حرکت در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی
فاطمه هداوندخانی 1، هادی بهرامی1 ، فاطمه بهنیا1 ، مژگان فرهبد2 ، مسعود صالحی3
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- ‌پژوهشکده کودکان استثنایی
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (3941 مشاهده)

هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط دست‌نویسی با حس حرکت در دانش‌آموزان کم توان‌ذهنی است. روش: 126 کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال که در سال تحصیلی 85-1384 در پایه‌های اول تا پنجم در مدارس استثنایی شهرری مشغول به تحصیل بودند، دراین پژوهش شرکت کردند برای همه دانش‌آموزان چک لیست دست‌نویسی محقق ساخته و نیز آزمون حس حرکت اجرا شد. یافته‌ها: آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد بین دست‌نویسی با حس حرکت رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد (305/0 =r و 001/0>p). همچنین حس حرکت با سرعت دست‌نویسی رابطه منفی معنی‌دار دارد (202/0- =r و 024/0>p).  حس حرکت با نحوه به دست گرفتن قلم، فشار وارد بر قلم و فشار وارد بر کاغذ رابطه معنی‌دار ندارد نتیجه‌گیری: وجود ارتباط بین حس حرکت با دست‌نویسی و سرعت دست‌نویسی و نیز بعضی مقوله‌های دست‌نویسی مانند اندازه کلی نوشته نشان می‌دهد که به منظور بهبود خوانایی و سرعت دست‌نویسی دانش‌آموزان کم توان‌ذهنی باید برنامه‌های درمانی در زمینه بهبود حس حرکت طراحی شود.

واژه‌های کلیدی: حس حرکت، دست‌نویسی، دانش‌آموز کم‌توان‌ذهنی.
متن کامل [PDF 253 kb]   (1073 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/9/25 | پذیرش: 1386/1/15 | انتشار: 1386/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها