انطباق و هنجاریابی سیاهه نشانههای مرضی کودک ویرایش چهارم (CSI-4)
|
الهه محمد اسماعیل |
پژوهشکده کودکان استثنایی |
|
چکیده: (5098 مشاهده) |
هدف: هدف تحقیق حاضر، انطباق و هنجاریابی سیاهه علائم مرضی کودکان (CSI-4) بود. روش: 1134 دانشآموز 12-6 ساله از مدارس ابتدایی و راهنمایی، و از چهار بیمارستان در شهر تهران (بیمارستانهای امام حسین، روزبه، نواب صفوی و درمانگاه شهید اسماعیلی شهر تهران) شامل 715 نفر کودک عادی و 419 کودک دارای اختلال به دو روش مرحلهای و انباشتهای انتخاب شدند و فرم والد و معلم سیاهه علائم مرضی کودکان را والدین (مادران) و معلمان آنان تکمیل کردند. یافتهها: پس از بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاههها از جمله اعتبار به روشهای بازآزمایی، همبستگی درونی، همسانی درونی و روایی شامل: روایی محتوایی، روایی وابسته به ملاک و روایی تفکیکی، نتایج نشان داد که: ضرایب اعتبار فرم والد سیاهه به روش بازآزمایی با فاصله زمانی دو هفته برای 11 اختلال از 29/0 برای اختلال هراس اجتماعی تا 76/0 برای اختلال سلوک برآورد شد که به استثناء اختلال هراس اجتماعی همگی در سطح 01/0 معنادار بودند. ازسویی همسانی درونی نمرات شدت سیاهه علائم مرضی کودک، حاکی از همبستگی میان گویهها و ساختار زیربنایی یکسان گویههای مقیاس بود. در بررسی محتوایی، وجود اظهار نظرها و داوریهای مثبت متخصصان درمورد همگونی و مناسبت محتوایCSI-4 با حیطه مورد سنجش، روایی محتوایی سیاهه را به مثابه ابزار شناسایی و غربال اختلال رفتاری و هیجانی در کودکان مورد تأیید قرار داد و روایی وابسته به ملاک سیاهه مذکور، با مقایسه نمرات مقولههای سیاهه با تشخیصهای مبتنی بر روانپزشکی مورد ارزیابی قرار گرفته و حساسیت و ویژگی بالای اکثر اختلالات موجود در سیاهه بهویژه سیاهه والدین حاکی از روایی ملاکی این ابزار است. تفاوت معنیدار نمرههای گروههای عادی و بالینی در همه اختلالات، حاکی از روایی تفکیکی مناسب است.بعد از بررسی لازم در زمینه ویژگیهای روانسنجی و نتایج مطلوب، نمرات شدت نشانگان در هر مقوله به نمرات استاندارد( T مککال) تبدیل و جداول هنجاری برای سیاهههای والد و معلم برای دخترها و پسرها به تفکیک عرضه شد. نتیجهگیری: ویرایش چهارم سیاهه علائم مرضی کودک ویژگیهای روانسنجی مناسبی دارد که میتوان از جداول هنجاری آن استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: اختلالات رفتاری و هیجانی، سیاهه علائم مرضی کودک، هنجاریابی |
|
متن کامل [PDF 653 kb]
(2064 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1385/10/9 | پذیرش: 1386/1/29 | انتشار: 1386/3/30
|
|
|
|