:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی
احمد به‌‌پژوه 1، باقر غباری1 ، حمید علیزاده2 ، قربان ‌همتی1
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4171 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانش‏آموزان با اختلال کاستی توجه وبیش‌فعالی انجام شده است. روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانش‏آموزان پسر دبستانی شاغل به تحصیل در شهر تهران، در سال تحصیلی 83-1382 تشکیل می‏داد. نمونه‏های پژوهش 20 نفر از دانش آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی بودند که به شیوه در دسترس از یک دبستان واقع در آموزش و پرورش منطقه 6 تهران انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. از هر دو گروه، پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و گروه آزمایشی به مدت یک ماه تحت آموزش فنون کنترل خود قرار گرفت. برای تحلیل داده‏ها از روش اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته‏ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش فنون کنترل خود، مهارتهای اجتماعی دانش‏آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی را به طور معناداری افزایش می‏دهد و بعد از یک ماه پیگیری نیز آشکار شد که نتایج به دست آمده پایدار مانده‏اند. نتیجه‌گیری: از یافته‏های به دست آمده می‏توان نتیجه‏گیری کرد که آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهای اجتماعی تأثیر مثبتی داشته است.

واژه‌های کلیدی: فنون ‌کنترل خود، مهارتهای اجتماعی، اختلال کاستی‌ توجه و بیش ‌فعالی
متن کامل [PDF 186 kb]   (2404 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/9/21 | پذیرش: 1386/1/20 | انتشار: 1386/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها