1- دانشگاه تبریز 2- دانشگاه تربیت معلم تهران 3- دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده: (4120 مشاهده)
هدف: این تحقیق به منظور بررسی تأثیر آموزش خودگردانی رفتارهای توجهی، خودگردانی رفتارهای انگیزشی و خودآموزی کلامی بر کاهش نشانههای نارسایی توجه در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی انجام شده است. روش: تعداد 60 دانشآموز پسر پایه سوم ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به شیوه غربالگری انتخاب شدند. برای انتخاب آزمودنیها، از مصاحبه تشخیصی مبتنی بر DSMV و پرسشنامه CSI-4 ویژه معلمان استفاده شد. پس از اعمال مداخلات آموزشی ـ درمانی و اندازهگیری مجدد نشانههای نارسایی توجه در پس آزمون و آزمون پیگیری (دو ماه بعد از اتمام مداخلات)، نتایج استخراج شده با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج بهدست آمده حاکی از آن بود که (1) اثر اصلی اجرای آزمونهای سهگانه (پیشآزمون ـ پسآزمون و آزمون پیگیری) در سطح 001/0P< معنیدار است؛ در این راستا، نتایج آزمونهای تعقیبی حاکی از آن بود که نشانههای نارسایی توجه در پسآزمون و آزمون پیگیری نسبت به پیشآزمون، بهبود معنیداری پیدا کرده است (2) اثر اصلی اجرای مداخلات آموزشی ـ درمانی سهگانه در سطح 001/0P< معنیدار است؛ در این راستا، نتایج آزمونهای تعقیبی نشان داد که کاربندی آموزش خودگردانی رفتارهای توجهی نسبت به دو مداخله دیگر (آموزش خودگردانی رفتارهای انگیزشی و آموزش خودآموزی کلامی) موجب بهبودی نشانههای نارسایی توجه شده است (3) اثر تعاملی اجرای آزمونهای سهگانه و اجرای مداخلات درمانی ـ آموزشی سهگانه در سطح 001/0P< معنیدار است. نتیجهگیری: بررسی تأثیرات اصلی ساده نشان داد که در گذر از پیشآزمون به پسآزمون، اثر آموزش خودگردانی رفتارهای توجهی و آموزش خودآموزی کلامی بر نشانههای نارسایی توجه معنیدار بوده است و با گذر از پسآزمون به آزمون پیگیری، تأثیرات آموزش خودگردانی رفتارهای توجهی بر نشانههای نارسایی توجه تداوم معنیدار پیدا کرده است، اما با گذر از پسآزمون به آزمون پیگیری، اثر آموزش خودآموزی کلامی بر نشانههای نارسایی توجه معنیدار نبوده است و با گذر زمان، تأثیرات این مداخله، کاهش معنیداری پیدا کرده است.