:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 316-299 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه جرئت‌ورزی و عزت‌نفس با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی
باقر غباری بناب 1، مسعود حجازی2
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
چکیده:   (4153 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه میزان جرئت‌ورزی، عزت‌نفس و پیشرفـت تحصیلـی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی و همچنین بررسی روابط موجود بین این متغیرها صورت گرفت. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. بدین منظور 60 دانش‌آموز تیزهوش (30 پسر و 30 دختر) و 60 دانش‌آموز عادی (30 پسر و 30 دختر) به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامـه جرئت‌ورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامـه عزت‌نفس کوپر اسمیت و همین‌طور معدل درسی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی دو متغیره و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان تیزهوش در هر سه متغیر جرئت‌ورزی، عزت‌نفس و پیشرفت تحصیلی بر دانش‌آموزان عادی برتری داشتند، اما تفاوتی بین متغیرهای فوق در دو جنس ملاحظه نشد. از سوی دیگر هر سه متغیر جرئت‌ورزی، عزت‌نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان عـادی دارای رابطه معنادار بودند، اما در دانش‌آموزان تیزهـوش تنها بین دو متغیـر جرئت‌ورزی و عزت‌نفس رابطه وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جرئت‌ورزی و عزت‌نفس، توانایی پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان عادی را داشتند. نتیجهگیری: برتری دانش‌آموزان تیز هوش بر دانش‌آموزان عادی در سه متغیر: جرئت‌ورزی، عزت‌نفس و پیشرفت تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. بعلاوه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از روی داده‌های جزئت‌ورزی و عزت‌نفس قابل پیش‌بینی است.

واژه‌های کلیدی: جرئت‌ورزی، عزت‌نفس، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان تیزهوش
متن کامل [PDF 2343 kb]   (1753 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/11/17 | پذیرش: 1386/6/28 | انتشار: 1386/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها