:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 264-247 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آماده سازی بر میزان پذیرش دانش‌آموزان عادی نسبت به دانش‌آموزان واجد اختلال حسی- حرکتی در مدارس فراگیر و عادی
نرگس ادیب سرشکی 1، معصومه پور محمدرضای تجریشی2 ، سید محمود میرزمانی بافقی3
1-
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)
چکیده:   (3780 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آماده‌سازی بر میزان پذیرش دانش‌آموزان عادی مدارس فراگیر و عادی نسبت به کودکان واجد اختلال حسی حرکتی صورت گرفته است.روش: با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی، از جامعه آماری دانش‌آموزان عادی پایه‌های تحصیلی سوم تا پنجم ابتدایی در مدارس فراگیر و عادی در سال تحصیلی 85-84 نمونه‌ای به حجم 435 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه مقیاس پذیرش ولتز (1980) نگرش افراد هر دو گروه قبل و بعد از اجرای برنامه آماده‌سازی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. یافته‌های حاصل، با استفاده از آزمون آماری t مستقل و تحلیل واریانس دو راهه تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج بیانگر آن بود که میزان پذیرش دانش‌آموزان گروه آزمایش در مدارس فراگیر و عادی پس از شرکت در برنامه آماده سازی، در مقایسه با گروه گواه به طور معنادار افزایش یافته است. همچنین نتایج بیانگر آن است که بین میانگین میزان پذیرش دانش‌آموزان گروه آزمایش با توجه به نوع مدرسه فراگیر و عادی تفاوت معنادار وجود ندارد. در نهایت اثر متقابل گروه آزمایش و نوع مدرسه بر میزان پذیرش دانش‌آموزان معنادار نیست. نتیجه‌گیری: شرکت دانش‌آموزان گروه آزمایش در برنامه‌های آماد‌ه‌سازی میزان پذیرش آنها را نسبت به دانش‌آموزان دارای اختلال حسی _ حرکتی در مقایسه با گروه گواه افزایش داده است.

واژه‌های کلیدی: پذیرش، مدارس فراگیر، دانش‌آموز واجد اختلال حسی حرکتی
متن کامل [PDF 2974 kb]   (973 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/12/6 | پذیرش: 1386/6/19 | انتشار: 1386/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها