:: دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 97-85 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی گرفتن قلم در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی
فاطمه هداوندخانی*1 ، هادی بهرامی1 ، فاطمه بهنیا1 ، مژگان فرهبد2 ، مسعود صالحی3
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- پژوهشکده کودکان استثنایی
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (4104 مشاهده)

هدف: هدف از این پژوهش بررسی الگوی گرفتن قلم در دانش آموزان کم توان ذهنی و رابطه آن با برخی عوامل مهم است. روش: دراین پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی است 157 دانش‌آموز در پایه های اول تا پنجم مدارس استثنایی دخترانه و پسرانه شهرری در سال تحصیلی 85-1384 مورد بررسی قرار گرفته و پس از کنارگذاشتن دانش آموزانی که متغیرهای کنترل (مشکلات آناتومیکی، نورولوژیکی، ارتوپدی، عیوب بینایی که با عینک قابل اصلاح نباشند، عیوب شنوایی که با سمعک قابل اصلاح نباشند، رشدی و رفتاری) در آنان مشاهده شده بود، 126 کم‌‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سنی 9 تا 19 سال در تحقیق شرکت کردند و چک لیست دست نویسی محقق ساخته برای آنان اجرا شد. یافته ها: آزمون همبستگی نشان داد که الگوی گرفتن قلم با دست نویسی (381/0 =r و0001/0>p) رابطه مثبت معنادار  دارد. رابطه معناداری بین الگوی گرفتن قلم و سرعت دست نویسی این دانش‌آموزان وجود ندارد. الگوی گرفتن قلم بین دانش‌آموزان راست دست و چپ دست، بین دختران و پسران، بین دانش‌آموزان دارای ‌نشانگان‌داون و بدون این نشانگان، تفاوت معنا‌دار ندارد. نتیجه‌گیری:  با توجه به وجود رابطه بین دست نویسی و الگوی گرفتن قلم، احتمالاً یکی از راههای بهبود دست نویسی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی تسهیل الگوی گرفتن قلم صحیح است.

واژه‌های کلیدی: الگوی گرفتن قلم، دست نویسی، دانش‌آموز کم توان ذهنی
متن کامل [PDF 3311 kb]   (1275 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/3/1 | پذیرش: 1386/10/10 | انتشار: 1387/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها