هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه ویژگیهای عصب روان شناختی کودکان خردسال با ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی /تحولی و عادی پیش از دبستان، انجام شده است. روش: این پژوهش با روش علی ـ مقایسهای انجام گرفته است. نمونه پژوهش 20 نفر از کودکان خردسال 6-4 سال با ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی /تحولی و 20 نفر کودک خردسال 6-4 سال عادی (بدون ناتوانی یادگیری عصب روانشناختی / تحولی) پیش از دبستان شهر اصفهان بودند که پس از دو مرحله نمونهگیری، به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و اجرایی آزمونهای تشخیصی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، عبارت از آزمون عصب روانشناختی نپسی (NEPSY) ، مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر و فهرست وارسی نشانههای ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی /تحولی کودکان خردسال پیش از دبستان بود. یافتهها: دادههای بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد کودکان خردسال با ناتوانی یادگیری عصب روانشناختی /تحولی و کودکان عادی (بدون ناتوانی یادگیری عصب روانشناختی /تحولی) در جنبههای عصب روانشناختی همچون کارکردهای اجرایی/ توجه، زبان، کارکردهای حسی ـ حرکتی، پردازش بینایی ـ فضایی، حافظه و یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: کودکان خردسال مبتلا به ناتوانی یادگیری پیش از دبستان دارای نارساییهای عصب روانشناختی هستند که باید با ابزارهای معتبر تشخیص زودهنگام داده شوند تا مداخلات مناسب زودهنگام برای بهبود آن طراحی شود.
Abedi A, Malekpour M, Moulavi H, Oraizi H, Amiri S. Neuropsychological Aspects of Preschoolers with and without Neuropsychological/Developmental Learning Disabilities. JOEC 2008; 8 (1) :1-18 URL: http://joec.ir/article-1-356-fa.html